De kracht van Businessideeën testen ligt in de aaneenschakeling van de experimenten zodat er voldoende bewijs wordt verzameld om het businessidee te valideren. Het is bijzonder nuttig voor de innovator, ondernemer of marktonderzoeker die inspiratie zoekt voor nieuwe testmethodes.
Bij het ontwikkelen van een businessidee is het een potentiële valkuil om het groeipotentieel in te schatten op basis van de meningen van het team en de leidinggevenden. Maar, om in de terminologie van het boek te spreken, hiermee heb je nog geen sterk bewijs om het idee te valideren. Beter bewijs kun je verzamelen door het idee bij potentiële klanten te testen, wat op veel verschillende manieren kan worden gedaan.
De kern van het boek is de collectie van 44 experimenten die ontworpen zijn om een businessidee te ontdekken of om het te valideren. Voor elk experiment is er een beschrijving van hoe het voor te bereiden, uit te voeren en te analyseren. Ook staat er hoeveel bewijskracht het experiment levert voor de wenselijkheid, haalbaarheid of levensvatbaarheid van het idee. Door de overzichtelijke en consistente presentatie van de experimenten is het makkelijk om ze met elkaar te vergelijken en te kiezen welk experiment het meest geschikt zou zijn.
Er staat een handvol praktijkvoorbeelden in, allen Amerikaans, maar voor de meeste experimenten zul je het met de instructies moeten doen. De stappen zijn soms erg simpel beschreven, bijv. 'maak een schets', maar soms heb je specifieke expertise nodig, bijv. 'hoe je websites moet scrapen'. De experimenten gaan ervan uit dat je uitgebreide digitale middelen tot je beschikking hebt en weet hoe je ze moet toepassen. Als dat niet zo is, dan kun je experts zoeken om je in de uitvoering te helpen.
Wat het boek erg krachtig maakt is de lijst experimentenreeksen waarin je kunt zien welke experimenten bij elkaar passen afhankelijk van het type idee dat je aan het testen bent. Gecombineerd met de focus op bewijskracht, word je er als lezer van doordrongen dat meerdere experimenten nodig zijn om het idee te valideren. Dus niet even één klantenquête doen en dan klaar.
Voor mijn werk als strateeg biedt dit boek een mooie aanvulling op de onderzoeksmethodes die ik ken en vaak toepas, zoals klantgesprekken of feedback verkoopafdeling (die allebei in het boek staan). Een strategie lijkt op een businessidee: het begint met een hypothese hoe het bedrijf verder te laten ontwikkelen, en wordt door data te verzamelen, modelleren en testen gevalideerd tot een businessplan.
Daarnaast bespreken de auteurs de structuur van het team, de managementprocessen, en het gewenste leiderschapsgedrag om van een idee tot een business te komen. Hierin klinken de filosofieën van 'Agile' en 'Lean Startup' door, bijvoorbeeld door een overleg een ceremonie te noemen, of door voortgang te meten aan de hand van het beperken van onzekerheden. Deze adviezen zijn een goede leidraad voor een nieuw team of organisatie dat het testproces grondig wil aanpakken.
Overigens denk ik dat de experimenten prima kunnen worden uitgevoerd binnen bestaande managementprocessen, zolang er een houding is van willen leren en openstaan voor nieuwe informatie. Ik ben het met de auteurs eens dat wie alleen op zoek gaat naar bevestiging van bestaande meningen het businessidee niet zal kunnen valideren, ook niet met deze experimenten.
Businessideeën testen is een doe-boek, geen theorieboek. Hoewel het zich presenteert als een gids voor beginners, gaat het uit van bekendheid met de ideeën en methodes van Business Model Generatie, Waarde Propositie Ontwerp en Lean Startup. Het is dus het meest geschikt voor een innovatie-, marketing- of start-upteam dat inspiratie zoekt om op nieuwe manieren onderzoek te doen.
Over Nora Ghaoui
Nora Ghaoui is managementconsultant bij Veridia Consulting en een expert op het gebied van strategie en operationele verbetering. Zij richt zich op het maken van uitvoerbare strategieën met heldere keuzes en concrete acties, waarin digitaal en data een steeds grotere rol spelen.