Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Mol - 'Niet veel wijzer over de strategie van De Mol'

Voor diegenen die de naam John de Mol weinig zegt, op de website van zijn bedrijf staat het volgende: ‘Talpa Network is een 100% Nederlands netwerk van sterke mediamerken. Met merken als SBS6, Radio538, Veronica, LINDA. Net5, ActievandeDag.nl of StukTV bereiken we wekelijks 90% van alle Nederlanders.'

Rudy Kor | 15 januari 2021 | 4-5 minuten leestijd

Het boek over John de Mol en zijn familie van onderzoeksjournalist Mark Koster, auteur van boeken als ‘Hoe word ik bitcoin-miljonair' en ‘Cupido voor de rijken'. Het is een ‘ongeautoriseerde biografie'. Koster moest zijn verhaal baseren op bronnen die ooit iets gehoord of beleefd hebben met de heer De Mol.

Het boek begint met verhalen over de oude De Mol, om vervolgens uitgebreid stil te staan bij John de Mol jr. (1955-heden) die ooit begon als technicus op radio Noordzee en met zijn zus Linda platenzaken bezat. Het levert een boek op met een verhaal in de stijl ‘van krantenjongen tot miljonair'.
Koster heeft voor het boek, naast een veelheid aan anonieme bronnen, zo'n honderdzestig mensen geïnterviewd die met naam en toenaam genoemd worden. Koster heeft zijn boek in korte hoofdstukken opgedeeld, met pakkende titels zoals: Patty Brard verschoont Johnny's luiers, Bitterzoete liefdesbrieven, Verraderlijke vrienden, De Mol en de meisjes, Vrienden met losse handjes; Linda leidt nederlagen.

Koster geeft een doorkijkje in de wereld van de media
Al lezend kom je te weten dat hij al in zijn jonge jaren energiek, ambitieus, ondernemend, bazig en opvliegend was. In het boek wordt duidelijk dat hij zich vanaf het begin richt op de wereld van media en amusement. Hij vervult daarin een aantal rollen zoals het bedenken van concepten voor tv-programma's, het produceren van programma's en het verkopen van deze concepten door de hele wereld.
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de opkomst van de TV, geeft het boek een doorkijkje zowel in de keuken van succesvolle tv-programma's als in het persoonlijk leven van één van de bepalende spelers in het mediaveld. Voor mensen die wat meer willen weten over een aantal bekende -TV- Nederlanders, is het ook een informatief boek.

De lezer wordt niet veel wijzer over de managementprincipes van De Mol

Lezers die graag willen weten wat de leidende managementprincipes zijn achter het doen en laten van de ondernemer De Mol, hoeven dit boek niet open te slaan. Koster beschrijft veel acties van John de Mol, maar welke drijfveren en/of managementprincipes erachter zitten wordt niet duidelijk, behalve dan de drang om geld te verdienen met quizzen, shows, drama series en reality-tv programma's. Verder is het een man met de drang tot perfectie en bemoeizucht en met weinig talent voor delegeren. En natuurlijk de veel genoemde drang tot winnen (ongeacht bij wat).

Zo wordt het niet duidelijk hoe De Mol bijvoorbeeld een balans vindt tussen leidinggeven aan het creatieve proces aan de ene kant en aan de andere kant de uitvoerende processen van zijn mediabedrijf. Nergens wordt het duidelijk wat de gedachte achter de portfolio van bedrijven is. Het is onduidelijk waarom overnames en plaats vinden of waarom joint ventures aangegaan worden of worden ontbonden. Ook over de samenwerking met Joop van de Ende en hoe de mannen de fusie tot Endemol aangepakt hebben (en weer beëindigd hebben) wordt de lezer niet veel wijzer. Net zo weinig komen we te weten over het huidige moederbedrijf van John de Mol, Talpa Network.

De lezer wordt wijzer over de familiegeschiedenis van de familie De Mol
Lezers die in de persoon John de Mol of in zijn (liefdes)leven geïnteresseerd zijn, of in dat van zoon Johny (1979-heden) of Linda de Mol (1964-heden), komen goed aan hun trekken in het boek. Vaak bekroop mij wel het gevoel dat ik in een themanummer van de Story of Privé zat te lezen, zoveel persoonlijke weetjes komen er langs en zo veel aandacht is er voor affaires.

Zoals al eerder gezegd, de korte hoofdstukken met pakkende titels maken het boek goed leesbaar. Het personenregister van elf pagina's maakt het zoeken naar de spelers eenvoudig. Daarbij komt dat Koster een prettige schrijfstijl heeft.

De lezer wordt niet veel wijzer over de strategie van De Mol
Met een beetje goede wil zijn er voor managers een paar leringen te vinden in het boek, zoals: zonder een duidelijke strategie kom je een heel eind, met tomeloze energie krijg je veel voor elkaar, ondernemen is kansen zien en grijpen, vooruitgang gaat niet zonder vallen en opstaan, bluf is net zo belangrijk als financiers met diepe zakken. Uitgebreid beschrijft Koster de grote hoeveelheid initiatieven van De Mol -en zijn familie- maar waarom hij bepaalde zaken onderneemt en welke strategie daarachter zit wordt in het hele boek niet duidelijk. Op de achterflap staat de vraag of het imperium overleeft met Google, Facebook en Netflix als de nieuwe uitdagers. Het antwoord van Koster op deze vraag heb ik niet kunnen vinden. Aan het eind van het boek stelt Koster zich de vraag of De Mol wel een strategie heeft, waarop Koster zelf geen antwoord geeft. Ik me niet voorstellen dat De Mol zo ver gekomen is zonder enige vorm van een expliciete strategie.

Ook al staat het boek in de categorie ‘Ondernemen', Kosters boek valt hier wat mij betreft niet onder. Het is eerder een boek in de categorie ‘human interest'.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden