Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Doe dit boek – Begeleidersboek - 'Zeer waardevol'

Doe dit boek - begeleidersboek hoort bij het Doe dit boek. Aan het omslag is dat goed te zien; de stijl is hetzelfde en het kleurgebruik is gelijk. De binnenkant van het begeleidersboek is soberder; er worden geen kleuren gebruikt.

Saskia Rasker-Boerema | 1 februari 2021 | 3-4 minuten leestijd

Doe dit boek - begeleidersboek voelt een stuk serieuzer aan in vergelijking met het doeboek. In het boek worden illustraties gebruikt, en dat werkt verduidelijkend.
Het begeleidersboek bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft uitleg over de transactionele analyse en het breinvriendelijk leren. Deel 2 geeft per opdracht uit het werkboek extra uitleg.

Deel 1 Theoretische achtergrond
In het eerste deel wordt uitleg gegeven over het gebruik van het doeboek in combinatie met het begeleidersboek. Vanuit de visie dat groei een cyclisch proces is, zijn de opdrachten zo ontworpen dat de doeners (coachees, cliënten, deelnemers, studenten) vanuit zelfbewustzijn focus krijgen en daardoor in actie komen.

Je gaat aan de slag met theoretische verdieping. De transactionele analyse wordt op een duidelijke en laagdrempelige manier uitgelegd en de illustraties zetten de theorie extra kracht bij. Het maakt duidelijk hoe ervaringen en ouderboodschappen op jonge leeftijd bijdragen aan gevoelens en overtuigingen en gedrag op (jong) volwassen leeftijd. De uitleg over emoties, strooks, eg toestanden, de dramadriehoek en autonomie verschaffen inzicht in het werken met de transactionele analyse. De gebruikte termen worden goed verduidelijkt.

In het hoofdstuk over breinleren wordt complexe materie op een laagdrempelige manier beschreven. Het geeft inzicht in de werking van de hersenen en leereffecten. Hiermee wordt ook duidelijk welke theoretische modellen de basis vormen voor de opdrachten uit het doeboek. Het AGES-model, SCARF-model en mindset.
Dit bij elkaar heeft gezorgd voor een doeboek waarin;
- Ruimte geboden wordt aan beleving en emoties;
- slim omgegaan wordt met aandacht, herhaling en tijd;
- actieve, creatieve en uitdagende werkvormen aangeboden worden;
- je opdrachten samen moet doen;
- en alles aantrekkelijk, begrijpelijk en toegankelijk is.

Al met al veel en complexe theorie op een gemakkelijke manier uitgelegd waardoor er voor jou, als begeleider/therapeut/behandelaar, een goede basis is gelegd voor het zo effectief mogelijk kunnen inzetten van het doeboek.

Deel 2 De opdrachten
Aan het begin van dit deel vind je de doekaart, net zoals je deze vindt in het doeboek. Dit twee pagina beslaande overzicht geeft inzicht in de vier delen die gebruikt worden in het doeboek; IK begin, IK KEN mezelf, IK VIND mijn richting en IK KOM in actie. Het overzicht staat vol met icoontjes die per opdracht verduidelijking geven. Zo zijn er opdrachten met een ‘impact' icoontje, ‘sociaal' icoontje, ‘inspannings' icoontje en ‘buiten gebaande paden' icoontje. Je kunt hierdoor inschatten welke opdracht op welk moment het beste ingezet kan worden.

De uitleg per opdracht is uitgebreid en de opbouw is steeds hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat je gemakkelijk het deel erbij pakt dat voor jou op dat moment van waarde is. Gestart wordt met het beschrijven van het doel van de opdracht. Gevolgd door ‘breinkennis. In dit stuk beschrijven de auteurs welke op welke manier het brein aan het werk gezet wordt tijdens deze opdracht. Hierdoor kun je als begeleider de opdracht zelf kracht bij zetten. In het kopje ‘tips' geven de schrijvers per opdracht ook nog tips om het leereffect zo groot mogelijk te maken. Je kunt hier gebruik van maken, maar ook zonder het inzetten van de tips is de opdracht effectief (genoeg). Geëindigd wordt met het kopje ‘leerstraat'. Onder dit kopje staat welke andere opdrachten goed te combineren zijn met de zojuist gelezen opdracht en waarom.

Kortom, de uitgebreide beschrijving van de opdrachten is zeer waardevol. Het geeft jou als begeleider verduidelijking, tips en helpt jou hiermee de theorie zo goed mogelijk in te zetten en het meest optimale leereffect bij de doener te bereiken. Ook helpt het je om in te schatten met welke opdracht je het beste aan kunt sluiten bij de doener in de fase waarin hij of zij zit.

Over Saskia Rasker-Boerema

Saskia Rasker is orthopedagoog/GZ-psycholoog en ervaringsdeskundie op het gebied van burn-out en moederschap. Zij blogt over deze onderwerpen op www.leefhetvoor.nl en is momenteel haar eigen bedrijf, Praktijk Leef het voor, aan het opstarten. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden