Net zoals in de eerdere boeken in de reeks zorgt de vormgeving van Businessideeën testen ervoor dat het boek makkelijk leest. Het bevat plaatjes en schema's en visuele leeswijzers voor verschillende doelgroepen.
Het boek is bedoeld voor ondernemers, start-ups en innovators die willen experimenteren met nieuwe businessideeën, maar zich geen grote risico's kunnen of willen veroorloven. Het bevat genoeg materiaal voor beginners en ook nog leuke ideeën voor gevorderden.
Het verschil tussen een succesvol en een mislukt idee bestaat volgens de auteurs uit drie woorden: testen, testen en testen. Alleen zo kunt u de risico's van het ondernemen beperken. Met een experimentenbibliotheek van zo'n 30 mogelijke manieren om te kijken of u op de juiste weg zit, is er altijd een passende experiment voor uw idee bij.
Het boek begint echter met de ontwerpfase. Niet alleen van het idee, maar ook van het team (!) dat dit gaat doen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de eerdergenoemde boeken Waarde Propositie Ontwerp en Business Model Generatie. Een groot gedeelte van het boek gaat over de testfase. Daarin staan drie vragen centraal:
Kunnen we dit wel? (haalbaarheid)
Willen klanten dit wel? (wenselijkheid)
Moeten we dit wel doen? (levensvatbaarheid)
Stuk voor stuk belangrijke vragen, die meestal op basis van ondernemerservaring of vanuit eigen enthousiasme worden beantwoord. In dit boek leert u hoe u met behulp van testen en experimenteren hier een gevalideerd antwoord op krijgt.
Het grootste deel van het boek is ingeruimd voor het experimenteren. Met duidelijke schema's en overzichten kunt u het juiste experiment (of serie van experimenten) kiezen om zo goed mogelijk te weten of u met het juiste idee naar de markt wilt gaan.
In het laatste hoofdstuk gaan de auteurs kort in op de valkuilen bij experimenteren. Daarbij besteden ze aandacht aan de voorbereiding, leiderschap en kritisch vermogen.
Het boek geeft voorbeelden uit de B2B maar ook uit de B2C markt en is toepasbaar op het leveren van fysieke producten, software en diensten of services.
Al met al vind ik Businessideeën testen een volledig handboek dat in eenvoudige stappen duidelijk maakt hoe u businessideeën kunt toetsen voordat er onnodige kosten gemaakt worden in de verdere ontwikkeling ervan. De meeste experimenten zijn vrij eenvoudig en tegen lage kosten te realiseren. Op die manier kunt u eenvoudig en zonder veel risico uw ideeën omzetten tot winstgevende producten of diensten.
Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement en chief empowerment officer van Empowerbox. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team. www.paletonline.nl en www.empowerbox.nl
Over Marianne Eussen
Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach, supervisor en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team.
Auteur van 7 perspectieven op leiderschap | inzichten uit executive coaching.