Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

We love events - 'Interessant boek voor eventmarketeers'

Dezelfde auteur, dezelfde uitgever en hetzelfde thema als het voorgaande boek in 2016: event marketing. En toch is We Love Events een heel ander boek dan Holy trinity events. Bovendien bevat dit nieuwe boek een extra deel over evenementen tijdens de Corona crisis. 

Jeanine Dijkhuis | 16 maart 2021 | 3-4 minuten leestijd

In deze tijd dat de hele evenementensector worstelt met het al dan niet aanbieden van virtuele varianten, aanleiding genoeg om enkele jaren na mijn recensie van de eerste editie* ook in dit tweede boek te duiken.

Je zult toch een boek schrijven over eventbeleving, terwijl de Coronacrisis intreedt. Peter Decuypere overkwam het! In zijn vorige boek draaide het vooral om de conceptuele kern van events. Over de  connectiviteitsstructuur. Die met een eigen waardevolle invulling aan entertainment en servicegerichtheid, elk event net even anders en uniek weet te maken. De theorie uit dat boek stelt dat events GOD-xperiences moeten zijn voor artiesten/performers, ME-xperiences voor de bezoekers en WE-xperiences voor de eventbelevers die ervaringen met elkaar delen. Met dat laatste wordt de earned media conversatie bedoeld, die uitermate waardevol is in de marketing van events. Zeker bij events met terugkerende edities. Real life events, welteverstaan.

En toen mocht dat plotseling niet meer. Razendsnel voegde de auteur een extra hoofdstuk aan zijn boek toe over virtuele evenementen. Hij hoopte dat hij de meest nutteloze inleiding ooit schreef, die achterhaald zou zijn bij het lezen. Maar liefst zestig pagina's schreef hij erover. Af en toe herhaalt hij zichzelf hiermee wel, omdat het een autonoom hoofdstuk is.

Ineens moest hij het hebben over die dodelijk saaie livestreams! Daarbij ontdekte hij echter, dat zijn filosofie dat event marketing bestaat uit de live beleving én de conversatie eromheen, ook nu nog steeds op gaat. Online concerten, sportwedstrijden congressen en dergelijke bieden zeker wel mogelijkheden om iets over te brengen bij de ontvangers thuis en een conversatie via social media op gang te brengen. Maar het magic of the masses-gevoel ontbreekt. Niet alleen bij het publiek, zeker ook bij de performers. Daarmee mist een online event de essentie van een samenkomst of festival. Des te opmerkelijker is dat sommige realtime oldskool events het ook redden, misschien nog wel beter, zonder publiek. Denk aan de Formule 1-wedstrijden. In deze industrie gaat zoveel geld om, dat wedstijden hun urgentie behouden en gewoon worden uitgezonden. Dat brengt de auteur bij de termen moneycontent en excuuscontent. De sponsors vergroten hun merk nog steeds uit en zo kan toch waardevolle content worden gemaakt, die leidt tot verdienmodellen voor sponsors, de verkoop van merchandise of zelfs tot andere online differentiaties, zoals games.

Peter Decuypere is founding father van onder meer het bekende technofestival I Love Techno in Gent en technoclub Fuse in Brussel. Naast marketingconsultant is hij ook docent aan Karel de Grote-Hogeschool Antwerpen en Hogeschool PXL Hasselt. Met zijn boek Holy trinity events schreef hij een wat filosofische evenementenbiografie. Hij deelde zijn succesverhalen over hoe hij als organisator, vanuit zijn ervaring om te connecten met het publiek, rumour around the event bewerkstelligde.

Met We Love Events schreef Decuypere een ander boek. Dit is een echt marketingboek. Nog steeds vooral over evenementen, maar het ontstijgt zijn vorige boek. Nu gaat het meer over het eventmanagement-proces en de productie van een conversatie-event. Best een interessant boek voor Eventmarketeers, om mee aan de slag te gaan. Vanwege het contentplan, via modellen die dienen als checklist en als inspirerend naslagwerk. Voor marketeers die zich niet specialiseren in events is het geen aanrader. Het boek is vrij wollig geschreven en voegt te weinig toe aan de reguliere marketingboeken. Dat pretendeert het ook allerminst. In het nawoord valt te lezen dat het vooral bruikbare methodes en werkdocumenten wil meegeven. Die gebruikt kunnen worden om het conversatie-event tot een goed einde te brengen en te optimaliseren. In het echte leven en online.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden