Ik was dan ook in mijn nopjes toen de pakjesbezorger het doosje van Managementboek aan mij overhandigde. Ook omdat het uitpakken van zo'n doosje voor mij altijd een beetje voelt als pakjesavond. Over Sinterklaas gesproken, in het boek geeft Ishak het voorbeeld van zijn eigen 404-pagina - de melding die je krijgt als je op een niet bestaande pagina van zijn website terechtkomt: 'Wat hebben Sinterklaas, de Kerstman en deze pagina met elkaar gemeen? Inderdaad, ze bestaan niet. Ga naar de homepage'. Ik vind dat geweldig. Zo goed gevonden.
Leerzaam
Was het een leerzaam boek? Absoluut. Ik ben namen van stijlfiguren te weten gekomen, waarvan ik het bestaan niet wist. Ik vond het ook een geruststellende gedachte dat Roy 6 uur de tijd voor een pagina vraagt. Ik heb om de een of andere reden zelf altijd het gevoel dat ik te langzaam werk. Terwijl schrijven een proces is. Een blogonderwerp of pagina voor een website moet bij mij ook altijd even gisten.
Dat heb ik al sinds we betogen moesten schrijven op de middelbare school. Mijn klasgenoten hadden hun definitieve versie aan het einde van de eerste les al praktisch af, terwijl ik slechts een paar regels had staan en vooral veel inkt had verspild aan het doorhalen van mijn probeersels. Vertwijfeld vroeg ik me dan af of het nog goed ging komen. Dat kwam het gelukkig altijd. Als ik maar genoeg tijd voor het gistingsproces kon nemen.
Praktijkvoorbeelden
Toch vind ik niet alle voorbeelden in het boek even sterk. Sommige vond ik ijzersterk en andere vond ik een tikkie gezocht. Dit komt - denk ik - deels doordat ik niet de doelgroep ben van elke uiting die hij als voorbeeld geeft. Kom bij mij niet aan met spitsvondigheden over Pokémon. Dan kijk ik je net zo glazig aan als de koopwaar op de visafslag.
En deels komt dat doordat ik soms anders associeer dan Roy. Wellicht omdat ik een vrouw ben en mijn hersens anders kronkelen. Hierdoor moest ik sommige voorbeelden meerdere keren lezen en dan nog dacht ik: oké... Maar hé, zoveel mensen, zoveel meningen. Zijn staat van dienst spreekt voor zich.
Ik ben blij dat ik Creatief schrijven gelezen heb. Het spoort me aan om niet alleen tijd te stoppen in wát ik (zo begrijpelijk mogelijk) wil vertellen. En dat is soms al uitdagend genoeg in de ICT. Maar ook weer wat meer tijd te stoppen in de manier waaróp ik dit doe. Ook al slopen sommige opdrachtgevers het er achteraf doodleuk weer uit... Het maakt het schrijven gewoon zoveel leuker!
Over Dymph Neeteson
Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.