Josh Kaufman, de auteur van De persoonlijke MBA heeft zijn baan bij P&G al jaren geleden opgegeven en is nu werkzaam als auteur, adviseur en spreker. Zo is bijvoorbeeld zijn TED talk ‘The first 20 hours - how to learn anything’, ruim 20 miljoen keer bekeken. De Nederlandse editie van het boek is een vertaling van de bijgewerkte Amerikaanse editie uit 2020.
Voor lezers met grote plannen
In de inleiding zegt Kaufman dat hij ervan uit gaat dat de lezer van zijn boek grote plannen heeft. ‘Je wilt misschien een onderneming starten, promotie maken of iets nieuws in de wereld zetten (…) en je wilt de fundamenten van bedrijfskunde en ondernemen onder de knie krijgen, dan is dit boek voor jou.’ Het boek is ingedeeld in elf hoofdstukken en onderverdeeld in zo’n vierhonderd onderwerpen. Elk onderwerp bespreekt hij in een aparte paragraaf. Daarin legt Kaufman kort uit wat de kern van het onderwerp is, en illustreert hij dat met praktijkvoorbeelden. In de tekst verwijst hij vaak naar gerelateerde onderwerpen in het boek. Kaufman gaat er vanuit dat de lezer, die meer over een onderwerpen wil weten, zelf op zoek gaat naar informatie met meer diepgang.
Elke onderneming bestaat uit vijf processen
Volgens Kaufman is elke onderneming een verzameling van vijf onderling afhankelijke processen: waardecreatie, marketing, verkoop, waardelevering en financiën. Daarmee zijn ook de titels van de eerste vijf hoofdstukken genoemd. De hoofdstukken zes tot en met elf hebben titels als: De menselijke geest, Werken met jezelf, Werken met anderen, Begrip van systemen, Systemen analyseren en deel elf, het laatste deel, heeft als titel Systemen verbeteren.
Kaufman maakt het de lezer makkelijk een bepaald onderwerp te vinden: het kan via de gedetailleerde inhoudsopgave (van waardecreatie, werken met anderen tot systeem verbeteren), via de uitgebreide lijst met termen (van aanbeveling tot zijnstoestanden), en via het register (van aandacht via marketing tot zonlicht). In het uitgebreide notenapparaat verantwoordt Kaufman op welke (Amerikaanse) de bronnen hij zijn betogen op baseert.
Een tot twee pagina’s per onderwerp
De onderwerpen zijn ingedeeld in gemakkelijk te verteren korte paragrafen van een tot maximaal vier pagina’s. Elke paragraaf begint met een quote, afkomstig van filosofen, dichters, politici e.d. Quotes zoals: ‘Denken is gemakkelijk. Handelen is moeilijk. Handelen zoals je denkt is het moeilijkst.’ Of deze quote: ‘Ik ben dan misschien niet gegaan waar ik wilde gaan, maar ik denk dat ik gekomen ben waar ik wilde zijn.’ Of deze: ‘Een bedrijf is een herhaalbaar proces waaraan geld wordt verdiend. Al het andere is een hobby.’ Aan het eind van elke paragraaf staat een link naar de Engelstalige website bij het boek. De waarde van de website is erg beperkt, er staat de Engelstalige tekst van het boek met als extraatje aan het eind van elke paragraaf een paar vragen over de behandelde stof.
Basisbeginselen van de bedrijfskunde
Net als ooit ‘MBA in een dag’ van Ben Tiggelaar geen MBA opleiding was (het was duidelijk een gimmick die aandacht trok) is De persoonlijke MBA – een businessopleiding van wereldklasse in boekvorm geen MBA. De titel is gewoon een marketingtruc. Ben Tiggelaar ambieerde op geen enkele wijze ook maar in de buurt te komen van een MBA, Kaufman daarentegen wekt die suggestie wel. Zo moppert hij vijftig pagina’s lang over de onzin van (dure) Amerikaanse MBA’s om vervolgens zijn eigen MBA als een goedkoper en zelfs beter product te positioneren.
Meer beloofd dan waargemaakt
De paragraaf ‘Het verwachtingeneffect’ begint op bladzijde 179 met de volgende quote – die al geschreven is in de eerste eeuw voor Christus door de heer Syrus: ‘Beloof nooit meer dan je kunt waarmaken’. En beloven dat je een MBA van twee jaar kunt vervangen door het lezen van één boek, blijkt na lezing niet waar te zijn. Kaufman sluit de paragraaf over het managen van verwachtingen af met deze zin: ‘Als je boven verwachting presteert, krijg je tevreden klanten.’ Maar helaas is het omgekeerde ook waar, als je meer belooft dan je waarmaakt dan krijg je een minder tevreden klant.
Internet
Kaufman besteedt geen aandacht aan internet. Dat is vreemd, want het boek is geheel herzien in 2020, en toen was internet in de bedrijfskunde en marketing toch niet meer weg te denken! En hij zegt ervaring te hebben met online marketing. Op de website van Kaufman staat namelijk ‘Before leaving P&G, Josh spearheaded the development of P&G’s global online marketing measurement strategy’. We moeten hem maar geloven, maar het is bevreemdend dat bijvoorbeeld online marketing nul aandacht krijgt in het hoofdstuk over marketing, net als alle andere internet toepassingen.
gecomprimeerd
Kaufman heeft de vierhonderd onderwerpen zodanig gecomprimeerd opgeschreven dat het boek volgens hem in een paar uur valt te lezen. Je moet dan wel een snellezer zijn om ‘in een paar uur’ kennis te nemen van de ruim vierhonderd pagina’s die het boek telt. Kaufman beschrijft op een toegankelijke wijze de verschillende onderwerpen. Kaufman maakt zijn toezegging waar dat de lezer de fundamenten van bedrijfskunde en ondernemen aangereikt krijgt. Het doel van Kaufman was om de lezer in zo kort mogelijke tijd een overzicht te geven van de belangrijkste ‘businessconcepten’, en dat de lezer vervolgens weet waar hij meer studie over moet maken. Daarin is hij geslaagd.
Over Rudy Kor
Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als senior partner) bij Twynstra Gudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veellezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid en schrijft regelmatig boekrecensies.