Het boek heeft 3 hoofddelen. In het eerste deel wordt verteld waarom het zo belangrijk is dat medewerkers plezier in hun werk hebben. Bovendien wordt vooral aangetoond dat plezier en presteren elkaar niet uitsluiten maar juist enorm kunnen stimuleren. Tevreden medewerkers leiden tot tevreden klanten, wat weer goede financiële resultaten oplevert.
In het tweede deel worden de belangrijkste plezierpijlers (beloning, succes vieren, uitdagingen, werkomgeving, vrijheid, balans, openheid, waardering) onder de aandacht gebracht. Deze worden vervolgens gerelateerd aan de verschillende 'spelers' in organisaties, zoals leidinggevende, stafafdelingen, klanten, etc. In het 5B-procesmodel (betekenisgeving, besturing, beleving, bekrachtiging, beoordeling) wordt vervolgens aangegeven welke stappen invulling moeten krijgen voor een succesvolle implementatie van pleziermanagement.
Per element van het 5B-model passeren kort de instrumenten de revue die in de praktijk kunnen worden ingezet. In het laatste deel worden de vereiste eigenschappen van de pleziermanager in kaart gebracht. De pleziermanager is hard op resultaat en heeft een hart voor mensen. Hij kan goed verbindingen leggen en is niet op zichzelf gericht, maar dienstbaar naar zijn medewerkers.
Het boek sluit af met een succesverhaal over de implementatie van pleziermanagement bij een Rabobank vestiging. De epiloog is een leuke, commerciële manier om lezers naar de website van &Samhoud, het kantoor waar de auteurs werkzaam zijn, te lokken.
Er is best kritiek op dit boek te leveren. Zo worden de modellen en instrumenten eerder aangestipt dan diepgaand uitgewerkt. En er zijn nog een heleboel andere modellen en instrumenten te bedenken die ook zeer goed een bijdrage aan een implementatie zouden kunnen leveren. Ook geeft het boek weinig ondersteuning in de praktische implementatie. Welke weerstanden en valkuilen kan ik verwachten? Hoe hiermee om te gaan? Zoals de auteurs zelf ook schrijven, hebben ze inderdaad heel weinig nieuws te melden.
Toch verdient 'Plezier & prestatie' een plek op de boekenplank van de manager. En wel omdat de belangrijkste gedachte van het boek (Plezier en prestatie versterken elkaar) bijzonder waardevol is. Voor veel (calvinistische) leidinggevenden is dat toch moeilijk te vatten. Plezier betekent voor hen toch lol, feesten en gebrek aan discipline. In deze tijden van laagconjunctuur krijg je dan al snel doorgeslagen tegenreacties. Zo kreeg onlangs het nieuwe boek van de jonge Duitse Judith Mair getiteld 'Het is mooi geweest, Het kantoor is geen pretpark' ruime aandacht in de NRC. Dat plezier en prestatie goed samengaan lijkt dan een te genuanceerde gedachte. De praktijkcases die verteld worden, maken het boek interessanter en leesbaarder, maar zijn natuurlijk succesverhalen. Helaas lees je niets over mislukkingen, terwijl die juist zo leerzaam zijn.
De gedachtegang achter 'Plezier & prestatie' krijgt in de dagelijkse praktijk maar weinig invulling. En dat is heel jammer. Dit boek kan er aan bijdragen dat meer leidinggevenden gaan inzien dat op de juiste manier aandacht hebben voor het plezier dat medewerkers aan hun werk beleven niet 'soft' is, maar heel resultaatgericht kan zijn.
Over Frans van Schijndel
Frans van Schijndel heeft als mede-eigenaar het ICT bedrijf Kender Thijssen grootgemaakt. Na dertien jaar hield hij het als directeur voor gezien en richtte hij Het Laar, centrum voor werk en persoonlijke ontwikkeling op. Hij heeft een groot aantal managers gecoacht en is van mening dat leidinggevenden hun medewerkers op een betere manier kunnen motiveren.