Vraagt u zich ook wel eens af hoe sommige mensen dingen gedaan krijgen die u zelf voor onmogelijk houdt? Het lijkt hen ook nog eens zeer eenvoudig af te gaan, u hoort misschien een boeiende toespraak van ze en alles lijkt goed te komen. Als u zich alleen concentreert op het houden van de juiste redevoering om uw eigen doelstellingen te bereiken, zult u merken dat het u daarmee meestal niet lukt. Wat moet u nog meer doen dan? Op deze vraag geeft Kerry Patterson antwoord in 'Influencer'. Uiteindelijk blijken er zes vaardigheden ten grondslag te liggen aan het realiseren van uw doelstellingen. Het beste nieuws is nog wel dat deze vaardigheden goed te leren zijn en geen ongrijpbare magie bevatten. De verhalen in 'Influencer' illustreren geweldig hoe de zes vaardigheden toegepast kunnen worden om uw doel te bereiken. Neem bijvoorbeeld de case van het 'Carter Center' om de wormziekte van Guinea wereldwijd te bestrijden. Zij gingen op zoek naar het onderscheidende gedrag in een dorp waar de ziekte niet voorkwam, terwijl dat dorp omringd werd door dorpen waar de worm wel veel nood veroorzaakte. Het bleek dat de mensen in dit dorp hun water altijd eerst filterden voordat zij het dronken. Deze vaardigheid was eenvoudig te kopiëren naar andere dorpen. In de praktijk is het echter vaak zeer lastig om uw oude gewoonten te veranderen. Een andere belangrijke vaardigheid is dan ook dat u een sociaal netwerk opbouwt dat u helpt in moeilijke tijden om uw oude gewoonten te overwinnen. Hiervoor kijken we eens naar Henry in het verhaal: hij wil graag afvallen, maar is dol op chocolade. Vrienden om hem heen weten dat en geven hem graag een reep chocolade cadeau. Als hij hen echter durft te vertellen dat hij nu geen chocolade wil eten omdat hij af wil vallen, zullen zij hem kunnen steunen, in plaats van in verleiding brengen. De kracht van 'Influencer' is dat het cruciale instrumenten beschrijft om uw doelen te realiseren waarbij de voorbeelden zowel toepasbaar zijn op kleinschalige problemen in uw privé leven (Henry) als de wereldwijde aanpak van een probleem (de wormziekte van Guinea). Een klein kritiekpuntje vind ik wel dat de voorbeelden soms zo meeslepend geschreven zijn dat er te veel nadruk op het voorbeeld komt te liggen, waardoor het extra moeite kost om de onderliggende boodschap er uit te destilleren en toe te passen op uw eigen case. Ik vind 'Influencer' kortom een boek dat zeker past tussen de klassiekers Good to Great van Jim Collins, De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey en De vijfde discipline van Peter Senge. Jammer dat er nog geen Nederlandse editie is, het voordeel daarvan is echter dat het boek in Nederland daardoor nog wat minder gelezen wordt. Zo kunt u uw voorsprong op de concurrentie eenvoudig vergroten door nu alvast de Engelse editie te lezen. Johann Wolfgang von Goethe zei eens: 'Wensen zijn voorgevoelens van hetgeen u in staat bent daadwerkelijk te realiseren', met de zes vaardigheden uit 'Influencer' maakt u het uzelf wel een stuk makkelijker.
Over Jan Jacob Bos
Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.