Het boek is gestoeld op academisch onderzoek, waarbij de verschillen tussen Europese en Amerikaanse activiteiten op heel heldere wijze in ogenschouw worden genomen. Sudarsanam geeft uitgebreid inzicht in alle aspecten van een overname.
Waar veel M&A boeken zich voornamelijk richten op de feitelijke transactie, gaat hij in dit boek verder met onderwerpen waar de meeste auteurs niet aan toekomen. Zo zijn de hoofdstukken over defensieve tactieken, biedingsstrategieën en anti-trust reguleringen een waardevolle toevoeging op de huidige literatuur. De breedte van onderwerpen dat Creating Value from Mergers and Acquisitions een uniek referentiepunt maakt, is in enige vorm ook haar zwakte. Hoewel het een lijvig werk is en alle aspecten uitgebreid ter sprake komen, mist er soms voldoende diepgang. Met name de sectie over bedrijfswaarderingen blijft inhoudelijk aan de oppervlakte.
Voor de lezer die geïnteresseerd is in de onderliggende techniek van waarderingen is andere literatuur meer toereikend. Ook specialistische cases zoals het overnemen van bedrijven in financiële moeilijkheden, worden slechts oppervlakkig belicht. Dit lijkt echter ook niet de intentie van de auteur te zijn geweest.
Creating Value from Mergers and Acquisitions is een perfect naslagwerk. Het boek is chronologisch opgebouwd via de verschillende fases van een overname. Daardoor zijn onderwerpen en secties eenvoudig te vinden en is het uitermate nuttig voor wie zich wil verdiepen in een bepaald onderwerp. Het is daarentegen niet een boek dat geschikt is om van voor tot achter door te lezen. De afwisseling tussen case studies en academische onderbouwing werkt uitstekend en vult elkaar goed aan.
Kortom, Creating Value from Mergers and Acquisitions vervult haar functie als breed naslagwerk voor het gehele M&A proces met verve. Het differentieert zichzelf van overige literatuur door een bredere kijk op het gehele proces voor, tijdens én na de feitelijke transactie. Het boek is overzichtelijk ingericht en leent zich er daarom goed voor om veelvuldig als referentie uit de kast te worden genomen.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.