In de tweede editie van 'Don't make me think' heeft Krug (naast het ter harte nemen van de uitkomsten uit de gebruikerstest) zijn ervaring - opgedaan bij het geven van workshops - verwerkt. Daarnaast is een sectie toegevoegd getiteld: 'Help! Mijn baas wil dat ik….' met hierin argumenten om bazen te overtuigen van bepaalde keuzes. Uit zijn gebruikerstest kwam ook naar voren dat lezers de hoofdstukken over het uitvoeren van gebruikerstests liever in een nieuw 'how to'-boek opgenomen zouden zien. Eigenwijs als Krug is heeft hij die hoofdstukken in deze tweede editie gecomprimeerd tot één korter hoofdstuk. Want hij wilde lezers niet dwingen ook zijn tweede boek te kopen!!! Steve Krug zet in 'Don't make me think' op zeer nuchtere wijze en met veel humor zijn kijk uiteen op de manier waarop gebruikers zien, denken en lezen. Die principes blijken tien later jaar nog fier overeind te staan. En ze zijn niet alleen toepasbaar op websites, maar ook op apps, reclame-uitingen, stembiljetten, powerpointpresentaties, een boek tot en met formulieren. In zijn boek presenteert Krug een aantal stelregels met betrekking tot website-ontwerpen die de tand des tijds hebben doorstaan. Dit doet hij niet alleen door een aantal veelvoorkomende valkuilen de revue te laten passeren. Hij legt ze heel geduldig, minutieus en onweerlegbaar uit. Zijn allerbelangrijkste advies aan ontwerpers is: Don't make me think. Ofwel zorg dat je alle vraagtekens uit de hoofden van de (potentiële) gebruikers wegpoetst. Een website moet vanzelfsprekend zijn. Dat noemt hij zelf ook wel de 1e wet van Krug. De 2e wet luidt: Het aantal clicks maakt niet uit, zolang het maar ondubbelzinnige keuzes zijn die leiden tot het doel (de informatie die de gebruiker wil hebben). Informatie dient simpel bereikbaar te zijn. De 3e wet is: De kunst van het weglaten. Hoe bondiger, hoe beter. Zijn visie op navigatie binnen een site en hoe een homepage in elkaar zou moeten zitten zet hij helder uiteen. Testen geeft het sluitende antwoord op de vraag wat werkt en wat niet. Hiermee voorkom je zinloze discussies over goed en fout. Tot slot is Krug de mening toegedaan dat een website zich als een 'mensch' dient te gedragen, beleefd, faciliterend en permanent anticiperend op mogelijke vragen van gebruikers. Er schuilt een gevaar in het lezen van dit boek. Je kijkt nooit meer geheel onbevangen naar websites. En je eigen site(s), daar is mogelijk aardig wat werk aan de winkel!!! Als je houdt van de humor van Krug, sla dan zijn voetnoten niet over. Er is veel smakelijks te vinden.
Over Tanja Beugelsdijk
Tanja Beugelsdijk is zelfstandig communicatie-expert. Haar jarenlange ervaring in verkoop, marketing, communicatie én branding maakt dat ze binnen deze disciplines de juiste afstemming vindt en daarmee gericht een bijdrage kan leveren aan de verbinding met klanten.