Cultuurstudies zitten op het snijvlak van psychologie, sociologie, bedrijfskunde en misschien zelfs antropologie. Waarlijk een uitdaging om hierin een balans te vinden. Schein is hier, met zijn brede, jarenlange praktijk- en wetenschappelijke ervaring, wonderwel in geslaagd. Er is veel ruimte voor de theorie. Door het veelvuldig gebruik van de casuïstiek wordt de theorie beeldend gemaakt.
Het boek is zeer compleet. Allereerst wordt het begrip cultuur zorgvuldig ontleed in verschillende niveaus. Er wordt aandacht besteed aan familiebedrijven en bedrijven in alle fasen van de life cycle (startups, growth, mature, decline). Hij besteedt aandacht aan het macroperspectief, maar gaat ook de gedetailleerde diepte in.
Wat wel belangrijk is om op te merken is dat het boek duidelijk met een westerse bril op is geschreven. Ik kan me voorstellen dat die niet voor alle culturen geschikt is. Dat het boek uit een westers perspectief is geschreven had, naar mijn idee, meer benadrukt mogen worden. Bij interesse zou ik adviseren het boek niet van A tot Z door te lezen. Er zit een duidelijke inhoudsopgave in. Het is daardoor mogelijk te relevante hoofdstukken te selecteren en daar in te stappen In de hoofdstukken wordt verwezen naar andere hoofdstukken waardoor het boek gericht kan worden gelezen.
Ben je vooral op zoek naar concrete tips? Begin dan bij deel 4 ‘How leaders can manage culture change’, hier wordt Schein meer concreet en geeft hij in een duidelijk stappenplan. Hij benadrukt dat het management bereid moet zijn deze activiteiten te ondernemen om een succesvolle cultuurverandering door te voeren.
Hierbij biedt hij voldoende onderbouwing. Hij betrekt hierin het unfreeze, move, refreeze model van Lewin, een klassieker. Dit kan in de praktijk een duidelijke (vereenvoudigde) context scheppen die voor de organisatie behapbaar is. Hij benadrukt veelvuldig dat veranderen hard werken is, zeker voor management en directie. De top van een organisatie dicht hij een duidelijke voorbeeldrol toe, daarnaast dienen zij alles in hun macht te doen om de medewerkers en daarmee de verandering te faciliteren.
De bijdrage over de learning culture interesseerde mij zeer. Het laat de lezer nadenken over de inrichting van de cultuur en in hoeverre een sterke cultuur wenselijk is. Voor mij als organisatiekundige heeft het boek toegevoegde waarde. Veel van de inhoud was mij al bekend, een klassieker komt tenslotte ook terug in je studie. Het hele boek lezen vult gaten en vormt een coherent verhaal. Ik zal het boek vooral gebruiken als naslagwerk in specifieke situaties en ik ben blij dat het vanaf nu in mijn boekenkast staat.
Over Anouk Folstar
Anouk Folstar is adviseur bij Adviestalent. Ze heeft een achtergrond in communicatie en organisatiekunde en is geïnteresseerd in thema’s als kennisdeling, leren en luisteren. Daarnaast is ze zeer geboeid door informeel contact binnen zakelijke relaties. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.