'Gamestorming' is geschreven door een drietal mensen uit de visual-thinking wereld; Dave Gray, Sunni Brown, James Macanufo. Vanuit onderzoek uit de neurowetenschappen weten we dat ons brein makkelijker informatie opneemt deze beeld bevat. Vandaar dat het visueel denken in de vorm van gamestorming duidelijk een toegevoegde waarde geeft.
De auteurs leren ons eerst een paar basisgegevens, zoals het verschil tussen een proces en een game. Bij een proces is het duidelijk welk doel nagestreefd wordt. Bij een game is dat doel minder duidelijk en zijn er nog allerlei wegen mogelijk. Als u bij een traject kiest voor game in plaats van proces, dan betekent dat heel wat. Er is ineens geen duidelijk doel meer en de wegen die bewandeld worden, gaan eigenlijk alle kanten op. Verder leren we het belang van een opening en een afsluiting, bij het toepassen van gamestorming. En de dingen die we nodig hebben gedurende het traject, zoals het stellen van de juiste vragen. Met de juiste vragen bedoelen de auteurs vragen die creativiteit en innovatie oproepen.
In het tweede deel van het boek worden games gedeeld. Deze zijn bijeen gezocht door de auteurs. Er is steeds een Object of Play, een How to Play, het aantal deelnemers en de tijd die nodig is voor een game. Op basis van deze informatie is het snel en makkelijk kiezen welke game past bij het traject dat u wilt doorlopen.
Wat ik een heel bijzondere game vind, is het Campfire. Het is een andere manier van trainen waarbij het delen van verhalen wordt ingezet als een vorm van trainen. Het aantal deelnemers ligt tussen de acht en twintig mensen. En het duurt tussen de 30 en 45 minuten. Voorafgaand is er een brainstormbijeenkomst waarin u tien tot twintig woorden verzamelt die de basis vormen bij het Campfire. De woorden staan op post-its die u op een muur plakt. Vervolgens nodigt u mensen uit om op basis van de woorden verhalen te vertellen. Er ontstaat een verhalenstroom die zichtbaar u maakt op de muur van de post-its. Er wordt ook bij deze game aandacht gegeven aan uw rol als facilitator of leider.
Ik heb deze trainingsvorm gebruikt bij een groep van twintig mensen die in opleiding zijn. De les ging over de context van het vakgebied waarin deze mensen werken. Uit het Campfire ontstonden prachtige verhalen die er voor zorgen dat mensen leren van de ervaringen van anderen. Er staan zoveel nieuwe vormen van games in 'Gamestorming' dat ik voorlopig nog wel even vooruit kan. Met deze manier van werken heb ik meer het gevoel dat er creativiteit ontstaat. En ik weet zeker dat de mensen waar ik deze games mee doe ze niet eerder hebben gezien of gedaan!
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.