In zijn boek 'What Matters Now' gaat Gary Hamel in op onderwerpen die van belang zijn voor organisaties om in de huidige wereld van voortdurende veranderingen en sterke concurrentie te kunnen overwinnen. Dat doet hij rond 5 onderwerpen.
Hamel pleit voor een terugkeer naar waarden zoals die in het verleden waren te zien onder rentmeesters: loyaliteit, menslievendheid, voorzichtigheid, verantwoordelijkheid en billijkheid. Hij beseft dat dit grote woorden zijn, die wellicht moeilijk in de praktijk zijn te brengen. Daarom geeft hij een aantal veronderstellingen om te hanteren bij lastige situaties. Stel u bijvoorbeeld voor dat uw moeder al haar spaargeld heeft geïnvesteerd in uw onderneming (om roekeloos handelen te voorkomen), of dat uw baas uw oudere broer is (zodat u loyaal aan hem zult zijn en tegelijkertijd niet zult terugschrikken van het geven van feedback of tegengas). Op die manier kunt u integer handelen en kunnen consumenten het vertrouwen in grote organisaties weer terugwinnen, aldus Hamel.
Innovatie is en blijft belangrijk voor welvaart, ook in tijden van recessie en bezuinigingen. Hamel legt uit waarom, geeft aan welke typen innovatieve bedrijven er er zijn en hoe u in uw eigen organisatie innovatie kunt bevorderen.
Hamel legt onder andere uit waarom het voor organisaties nodig is om snel te kunnen aanpassen, welke eisen dat stelt aan de organisatiestructuur en hoe u een vastgeroeste organisatie herkent.
Innovatie en de bereidheid om te veranderen ontstaan uit passie - passie voor de mogelijkheid om impact te hebben, om een bijdrage te leveren aan het why van de organisatie. Hamel legt uit met welke managementprincipes u betrokkenheid en passie kunt bevorderen bij uw medewerkers - óók bij de zogenaamde 'Facebookgeneratie'.
De huidige managementfilosofie is veelal ingegeven door een behoefte aan controle. Hamel geeft aan dat dit niet langer afdoende is: vrijheid is voor hem het nieuwe sleutelwoord. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe vrijheid werkt en geeft hij aan hoe u dat in in uw eigen organisatie kunt implementeren.
Het boek is prettig leesbaar door de korte hoofdstukken, met vaak ronkende volzinnen. Hamel - die wel één van de meest invloedrijke managementdenkers wordt genoemd - schrijft stellig en vol overtuiging. Hij steekt zijn afkeur voor sommige praktijken niet onder stoelen of banken - vooral richting financiële instellingen. Daarbij houdt hij weinig rekening met de toenmalige omstandigheden, kennis of inzichten.
De trends en gevolgen die Hamel schetst, zijn erg herkenbaar: niet voor niets wordt wel gezegd dat bedrijven niet langer 'lean and mean' moeten zijn, maar 'lean and meaningful'. Met 'What matters now' schudt Hamel u wakker en geeft hij een agenda om u te prepareren voor de toekomst. Als leidinggevende binnen grotere organisaties mag u dit boek dan ook niet laten liggen. Ook voor mensen binnen HR-afdelingen is dit boek nuttig: het geeft handvatten om veranderingen te kunnen agenderen.
Over Yolanda van Heese
Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.