In contrast tot wat menigeen gelooft, is strategie in het bedrijfsleven een recent concept. Het is grotendeels ontwikkeld door Bruce Henderson, de oprichter van de consultancy die nu bekend staat als de Boston Consulting Group' '(BCG). Vanaf dit punt in de jaren zestig neemt Walter Kiechel de lezer mee in de historie.
Persoonlijke intriges en uitgewerkte theoretische modellen inclusief de gerelateerde impact worden in een rap tempo afgewisseld in 'The Lords of Strategy'. De persoonlijke verhalen van de geïnterviewden, dikwijls direct betrokken bij de beschreven gebeurtenissen, geven een ongekend directe beschouwing in de weergegeven feiten en cases. Kiechel heeft het boek inzichtelijk geschreven en met interessante feitjes op bijna iedere pagina. Wist u bijvoorbeeld dat Bain ontstaan is uit het blauwe, best presterende team van BCG in de beginjaren? Het meest aansprekend zijn echter de observaties die de schrijver doet over de implicaties van de strategierevolutie. Ideeën en modellen worden dusdanig uitgewerkt dat getoond wordt hoe deze invloed - goed of slecht - was op de industrie en uiteindelijk de gehele maatschappij.
Kiechel toont aan dat de strategierevolutie het kapitalisme in een stroomversnelling heeft gebracht die nog steeds gaande is. Aansprekend is zijn visie, besproken in het voorlaatste hoofdstuk, over de korter wordende netwerklijnen tussen producent en consument. Iets dat ervoor zal zorgen dat de humane (maatschappelijk verantwoord ondernemen) rol binnen bedrijven enkel maar belangrijker zal worden.
Met groot enthousiasme legt Kiechel uit dat met de introductie van strategie in het bedrijfsleven men de managementstudies ook serieuzer is gaan nemen. CEO's van bedrijven moeten heden ten dage tot de top van hun klas hebben behoord op de meest prestigieuze universiteiten, een eis die de grote consultancykantoren ook stellen aan een ieder van haar consultants.
Het aantal MBA's sinds de revolutie is dramatisch gestegen en Michael Porter heeft er persoonlijk voor gezorgd dat Harvard heil begon te zien in de ontwikkeling en educatie van strategie. Het boek sluit af met de nadruk op het menselijk belang. Hoe intellectueel en gesofisticeerd modellen ook zijn, er zijn mensen bij betrokken en die vallen moeilijk te modelleren. De financiële crisis met haar 'quants' heeft laten zien hoe de pure theorie van modellen tot een crisis heeft geleid - men was afgestapt van het pad waar 'gut-feeling' nog een invloed had. Kiechel voorspelt dat in de komende decennia de invloed van mensen cruciaal gaat worden in de wereld van strategie.
De technologie drijft alles sneller bij elkaar, competitieve voordelen verdwijnen als sneeuw voor de zon en het enige waarin een bedrijf zich in de toekomst zal kunnen onderscheiden, zijn deze mensen. Het is een interessante conclusie van een bijzonder onderrichtend boek.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.