Toen ik 'Het succes van online coaching' las, raakte ik enigszins in verwarring. Enerzijds komt dat door de vele invalshoeken die Windrich kiest. Haar boek lijkt inderdaad geschreven voor collega's die de online variant overwegen. Anderzijds spreekt ze in haar boek ook potentiële kandidaten aan en richt zij zich tot werkgevers waarvoor online coaching een interessant optie kan zijn. Hierbij herhaalt ze nogal eens eerder gegeven informatie door die in de context van de nieuwe aangesproken lezer opnieuw te verwoorden.
Dit maakt het boek minder vlot leesbaar. Ik merkte dat ik het diverse keren weglegde met de gedachte: 'dit lijkt wel een vastgelopen grammofoonplaat.' Voor wie online coaching als beroepspraktijk overweegt heeft Mirjam Windrich een aardige handreiking geschreven, compleet met de informatie die nodig is om klanten en opdrachtgevers (werkgevers en personeelsmanagers) van de voordelen van online coaching te overtuigen. V
oor de kandidaten die een online coach overwegen, kan het boek de informatie geven die hen over de streep kan trekken. Maar eigenlijk is dat schieten met een kanon op een mug. Even op de website kijken (www.mirjam.nu) is dan een adequatere aanpak. Ditzelfde geldt voor werkgevers en personeelsmanagers.
Kortom een aardige handreiking voor collega's. Geen boek dat je als manager of personeelsadviseur in de kast moet hebben staan tenzij je professioneel meer dan gemiddeld geïnteresseerd bent.