De mooie en kernachtige beelden waren erg leuk en inspirerend om te zien. Niet alleen maar kwaliteiten en vaardigheden, maar ook illustraties en bijbehorende motto’s. Tijdens de presentaties die ik mocht bijwonen kwamen de beelden nog meer tot leven. Het was zichtbaar dat de deelnemers enthousiast waren over de aanpak van ‘Het merk Ik’.
Niet lang daarna gaf ik zelf een training over het onderwerp ‘persoonlijke profilering’. Na mijn eerdere ervaring bij de gemeente, hoefde ik niet lang na te denken over mijn aanpak en besloot ‘Het Merk ik’ te verwerken als onderdeel in de training.
De eerste keer dat ik over ‘Het Merk ik’ hoorde reageerde ik net als de deelnemers in mijn training. Het past niet in onze cultuur om te koop te lopen met jezelf. En reclame roept al snel associaties met onechtheid op. Toch is profilering, vanwege bijvoorbeeld de toenemende automatisering en concurrentie tussen hoger opgeleiden, nuttig om te doen. Daarnaast is heel fijn om te weten waar je kracht ligt zodat je daar je energie en tijd op kunt richten. De kunst is om dat op een manier te doen die eigen en oorspronkelijk is.
'Het merk Ik' stelt zo'n aanpak voor. Met behulp van de praktische vragen uit het boek lukte het iedereen om in vrij korte tijd een eigen ‘merk Ik’ te maken. Erg leuk om te doen en het resultaat was dat er meer richting ontstond met betrekking tot de gewenste loopbaan.
Daarnaast gaf ‘Het merk Ik’ veel inzicht in strategieën die behulpzaam zijn wanneer het gaat om persoonlijke profilering en het bereiken van concrete doelen. ‘Het merk Ik’ is daardoor een erg behulpzaam boek voor coaches en trainers die werken met mensen die een vraag hebben op het gebied van talent- en loopbaanontwikkeling. Maar ook wanneer je als individu op zoek bent naar een nieuwe baan of nieuwe uitdaging, is het boek een aanrader.
Als zelfstandig ondernemer heb ik ook veel aan het boek. Regelmatig ben ik bezig met de vraag hoe ik mijn aanbod nog beter voor het voetlicht kan brengen. De inzichten uit het boek hebben mij inzicht gegeven over de manier waarop ik meer focus in mijn activiteiten kan aanbrengen.
Onlangs las ik ook Calimero Marketing 3.0 wat gaat over marketing voor zzp’ers. Net als ‘Het merk Ik’ is het een bondig, handzaam en praktisch boek. De combinatie van die twee boeken is volgens mij een ijzersterk duo voor iedere zzp’er.
Over Remy van Gelder
Remy van Gelder is bestuurskundige en mindfulness- en communicatietrainer. Hij heeft zijn eigen bedrijf onder de naam Praesense.