Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Marktonderzoek

Dit standaardwerk voor het HBO is alweer aan zijn zevende druk toe. Naast een studieboek is 'Marktonderzoek' een nuttig naslagwerk voor op het bureau. De drie schrijvers, R. Kooiker, M.A. Broekhoff, Harm Stumpel, behandelen de diverse fasen van het marktonderzoekproces en hebben veel aandacht voor de vele hobbels en valkuilen die je als marktonderzoeker of marketing manager tegen kan komen.

Robert Mekenkamp | 18 november 2008 | 1-2 minuten leestijd

Het eerste deel van 'Marktonderzoek' heeft een kwalitatief zwaartepunt, terwijl het tweede deel meer op het statistische aspect ingaat. De praktische kanten zoals omgang met opdrachtgevers, een onderzoek plannen en een kosten-batenanalyse maken - het zijn allemaal zaken die de revue passeren voordat er überhaupt iets onderzocht wordt. Het is met name deze voorbereidende fase die bepaalt of een onderzoek de toets der kritiek kan doorstaan.

De meerwaarde van 'Marktonderzoek' boven een algemeen statistiekboek ligt dan ook in de 'kwalitatieve' hoofdstukken. Het tweede deel van het boek richt zich met name op het feitelijke onderzoek en de analyse. Vanzelfsprekend mag het softwarepakket SPSS daarin niet ontbreken. De auteurs besteden daarom middels talrijke voorbeelden en cases aandacht aan het interpreteren van SPSS-gegevens.

Verwacht in dit boek geen wiskundige bewijzen aan te treffen. De opzet is toepassingsgericht en daarin is het zeker geslaagd. Tot zover niets dan lof. Toch is er ook een fase van marktonderzoek die nauwelijks aan bod komt: de verslaglegging. Presentaties kunnen hopeloos de mist ingaan als gevolg van een ondoordachte lay-out. Let je niet op de vorm, dan gaat de inhoud verloren. Opdrachtgevers (lees: drukbezette managers) zijn gewend aan intuïtieve dashboards met hapklare grafieken en kengetallen. Als marktonderzoeker moet u hier rekening mee houden in uw rapportage.

Een hoofdstuk dat beschrijft hoe je een presentatie maakt, zou een welkome aanvulling zijn voor de achtste druk. Hierbij zou de toegevoegde waarde van het internet zeker van pas kunnen komen. De auteurs maken weliswaar gebruik van een ondersteunende website (www.marktonderzoek.wolters.nl), maar die blinkt in haar huidige vorm niet bepaald uit in interactiviteit. Het grootste deel hiervan is gevuld met pdf-bestanden die kennelijk niet in het boek zijn gekomen om papier te sparen.

Tevens zouden toetsen en opgaven op de site op een dynamische wijze uitgewerkt kunnen worden. Kortom: wanneer het presentatie-element ook in het boek en website wordt ingepast en de interactiviteit van de website verder wordt ontwikkeld, dan is 'Marktonderzoek' af.... Niks meer aan doen.

Over Robert Mekenkamp
Robert Mekenkamp is werkzaam op de afdeling sales bij Universal Electronics.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Mirjam Broekhoff, Harm Stumpel, Erik Kostelijk
Marktonderzoek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden