Als beoordelaar van scripties en (afstudeer)opdrachten krijg ik veel modellen onder ogen. Alwetendheid is een deugd die mij ontbreekt. Tal van modellen komen mij bekend voor, maar niet altijd ben ik overtuigd van de juistheid van het gebruik. '75 Managementmodellen' helpt mij verder. Niet eens altijd direct, soms door de verwijzingen. Maar niet alleen daarvoor gaat het boek open.
Om rapportages en lezingen kracht bij te zetten blader ik er doorheen op zoek naar bruikbare modellen. Soms met maar vaak genoeg ook zonder resultaat, maar altijd met inspiratie. De overzichtelijkheid van het boek helpt daarbij. Om het werk goed te kunnen beoordelen zal allereerst een verwachtingspatroon moeten worden vastgesteld. Wie op zoek is naar een uitputtend naslagwerk van door de jaren heen ontwikkelde modellen zal teleurgesteld zijn, daarvoor ontbreekt er te veel.
De criticus zal daarom over het algemeen weinig lovend zijn. Naast het ontbreken van modellen kun je ook de diepgang ter discussie stellen. Waar dan weer tegenover staat dat over het algemeen verwijzingen zijn opgenomen, zodat de hoed en de rand toch niet al te ver weg zijn. Daarentegen is het boek met haar 284 pagina's handzaam in gebruik. In tegenstelling tot sommige meer uitputtende werken is snel een helder beeld te krijgen van het model en haar toepassingsmogelijkheden.
Natuurlijk is de keuze welke 75 modellen te beschrijven arbitrair. Desondanks heb ik niet het gevoel dat daarmee de plank ernstig is misgeslagen. Ik kan mij goed vinden in de afwegingen en keuzes. Opvallend is overigens dat het merendeel van de modellen, net als veel marketing- en strategietheorieën, al tientallen jaren oud zijn. Waar blijven de nieuwe inzichten in een wereld die niet meer te vergelijken is met die van de tijd waarin deze modellen werden ontwikkeld?
Positief ben ik over de link met de bijbehorende website op het internet. Multimediaal publiceren is al niet nieuw meer en zal veder ontwikkeld worden. Jammer dat boek en website te veel overlappend zijn. Je kunt je zelfs afvragen of je het boek wel nodig hebt. Veel info is gratis van de website te plukken. Als gezegd, het ligt op mijn bureau, waarmee mijn eigen vraag is beantwoord.
Een betaalbaar en bruikbaar boek voor studenten, docenten, beoordelaars en managers die net als ik het 'O ja' steuntje kunnen gebruiken. Vervolgens kunnen ze, zo nodig, het model downloaden van internet of aanvullende informatie over het gebruik ophalen.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.