'Van experience naar challenge economy' zit goed in elkaar. De theorieën van onder andere Joseph Pine dienen als basis voor de theorieën van Herman Lier, Ruud Heijblom en Angela Waijers. Indien je het boek 'De beleveniseconomie' al gelezen hebt, is dat zeker een voordeel. De auteurs nemen je namelijk mee langs de belangrijkste aspecten van dat boek. Daarnaast gebruiken ze dezelfde voorbeelden, hierdoor krijg je het gevoel dat hun boek eigenlijk een soort verlengstuk is. Het boek is echter ook goed te lezen als dit je eerste kennismaking is met de beleveniseconomie. Challenge economie is inderdaad de volgende stap na belevenis, het beleven is niet meer genoeg. De moderne consument wil ook zelf in actie komen, uitgedaagd worden tot andere prestaties. Programma's als Robinson Crusoë en Idols zijn hiervan sprekende voorbeelden. Het bieden van een uitdaging is wezenlijk voor de consument. De auteurs zetten deze theorie helder uiteen met sprekende voorbeelden. Ze gaan zelfs verder en vertalen de theorie naar management. Denk daarbij aan de motivatie van medewerkers. Het bieden van een uitdaging heeft een sterk motiverende werking. Eén die sterker is dan beleving. Ik kan uit ervaring spreken. Het bieden van een wezenlijke uitdaging aan je medewerkers maakt een enorme hoeveelheid energie los. Er ontstaat dan een prachtig proces waarbij de medewerker zichzelf motiveert. Naast het managementgedeelte gaan de auteurs ook in op het marketingaspect. Ze komen hier met een vertaling van de zogenaamde vier P's. Afgekort wordt het dan SIVA. De S staat voor Solutions en vervangt de P van Product. Information komt in plaats voor de P van Promotie. De P van prijs wordt natuurlijk Value en tenslotte de P van Plaats wordt Accessibility ofwel toegang. SIVA vormt mijns inziens een beter handvat om de marketingmix mee te bepalen dan de vier P's. SIVA is veel meer vanuit de klant bekeken terwijl de traditionele vier P's meer vanuit een organisatie zijn bepaald. Een werkwijze die je binnen het marketingvak steeds vaker tegenkomt. Neem bijvoorbeeld de toename van transparantie of de ontwikkelingen binnen het vak communicatie, ook hier krijgt de consument een steeds belangrijkere rol. Het laatste hoofdstuk gaat over betekenis geven en zingeving. Een mooi model vond ik de kennispiramide. Op de bodem van de piramide vind je de simpele data en een stapje hoger tref je informatie aan. In zes stappen kom je uiteindelijk aan bij wijsheid. Kortom, dit boek is een welkome aanvulling op de theorieën van Joseph Pine. Is deze auteur onbekend bij je, dan kun je zijn bestseller 'De beleveniseconomie' overslaan en dit boek ter hand nemen. Dit zal je verder helpen om meer toegevoegde waarde aan je product of dienst te geven.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.