Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

101 Managementmodellen

Een aantal jaren geleden verscheen van Marijn Mulders het boek '75 Managementmodellen'. Onder het motto 'nu nog completer' is het aantal modellen opgehoogd tot 101 managementmodellen. Dat zijn meer modellen dan in concurrerende boeken aan de orde komen. Maar maakt 'meer' wel het verschil, of wordt dat bepaald door andere factoren?

Joost van Driessen | 9 augustus 2010 | 2-3 minuten leestijd

'101 Managementmodellen' van Marijn Mulders is niet het enige boek voor degenen die meer willen weten over managementmodellen. Enkele medewerkers van Berenschot geven bijvoorbeeld 'Het groot managementmodellenboek' uit. Specifiek voor marketeers is het boek 'Een praktische kijk op marketing- en strategiemodellen' van Yousri Mandour.

Al die boeken schetsen de achtergrond, leggen de toepassing uit en behandelen vaak dezelfde modellen. Als er sprake is van 'veel van hetzelfde', dan moeten de extra's bij een boek het verschil maken. Bij het boek zit een kaartje waarmee je toegang krijgt tot een website. Elk model komt op de overzichtelijke site aan de orde, maar vaak met niet veel meer dan het plaatje van het model. Die plaatjes hebben ook nog eens een lage resolutie, waardoor je ze alleen maar klein in je rapporten kan overnemen. Bij enkele methoden zijn tools beschikbaar zoals voor Activity Based Costing; de Excelsheet op de site bevat meer dan een voorbeeld van Activity Based Costing. Andere gereedschappen komen vaak niet verder dan een kale Excelsheet die je kunt invullen, zonder verdere toegevoegde waarde.

Daarmee is '101 Managementmodellen' helaas niet erg onderscheidend van haar concurrenten. Jammer is ook dat het 'bonusmateriaal' bij de modellen na 20 keer aanmelden niet meer toegankelijk is. Waarschijnlijk is daar voor gekozen om te voorkomen dat de aanmeldgegevens via internet verspreid worden aan free riders die er geen recht op hebben. Het heeft als neveneffect dat ook de rechtmatige eigenaar er na die 20 keer niet meer bij kan.

Dergelijke voorzichtigheid van de uitgever past niet in het internettijdperk. Juist die website had toegevoegde waarde kunnen leveren ten opzichte van andere boeken en ten opzichte van gratis alternatieven op internet. Als ik naar het boek zelf kijk, rest niets dan lof.

Het boek van Mulders blinkt uit door overzichtelijkheid. De modellen zijn alfabetisch rangschikt voor de snelle bladeraar en voorzien van tabjes in de kantlijn die verwijzen naar het toepassingsgebied. De rest van de doorsnedes is in aparte indices achterin het boek opgenomen. Ook de wijze van beschrijven is heel erg verzorgd. Duidelijke afbeeldingen (daar wel in hoge resolutie) en een heldere toelichting geven echt een prima beeld van de methode. Als het doel is om te bepalen of een methode wel of niet geschikt is voor een bepaald doel, dan is dit het boek om dat mee te doen. Mensen die de eerdere versie van het boek al hebben, hoeven niet direct over te stappen. Het is geen heel nieuw boek, eerder een update van het vorige boek. Dat vorige boek was het kopen zeker waard, dus dat geldt ook voor de nieuwe versie.

Mijn kritiek op (de website bij) dit boek vertaal ik in een tip voor de uitgever: verkoop niet een 'boek over managementmodellen', dat is een ingebonden stapel bedrukt papier. Ontwikkel het 'gebruik van managementmodellen', bijvoorbeeld in de vorm van een boek met tools erbij. Natuurlijk wel langdurig toegankelijk en onbeperkt voor de rechtmatige eigenaar. Een dergelijk concept heeft veel meer toegevoegde waarde voor de gebruiker.

Het boek van Mulders biedt veel toepasbare managementmodellen om deze verandering te analyseren, vorm te geven en te besturen!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden