Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

(e)Marketing

Veel boeken op het gebied van e-marketing zijn van (zeer) matige kwaliteit. De auteurs vluchten in lange verhalen over de vele online instrumenten en zien door al die online bomen het strategische bos niet meer. Bovendien ontbreekt het de meeste e-marketing auteurs aan historisch besef en doen zij alsof de traditionele marketingliteratuur niet langer relevant is. Van Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-Marketing aan de EUR, mag je hopen dat hij dit soort fouten niet maakt. Dat is gelukkig ook geenszins het geval. Er zijn verschillende redenen om '(e)Marketing' aan te raden.

Max Kohnstamm | 9 april 2013 | 1-2 minuten leestijd

Allereerst geeft het boek een prima historisch overzicht van de ontwikkelingen binnen de IT- en internetwereld en worden de effecten van deze ontwikkelingen op het marketingvakgebied helder beschreven. Daarbij beperkt Molenaar zich gelukkig niet tot een opsomming van alle instrumenten. In deel 5 van het boek gaat hij diep in op de implicaties voor het strategisch marketingbeleid. Hij maakt daarbij op een creatieve wijze gebruik van de bestaande theorie en weet met name het denken van Treacy en Wiersema op een interessante wijze te vertalen naar het online tijdperk.

Molenaar gaat in zijn uiteindelijke conclusie wel erg ver: ' de focus van marketing zal door de toepassing van e-marketing verschuiven naar het bouwen en onderhouden van individuele relaties'. Of deze stelling ook opgaat voor bedrijven die duurzaam concurrentievoordeel opbouwen met behulp van operational excellence valt (zeer) te betwijfelen. Zo zou ik het management van Aldi bepaald niet willen aanraden individuele relaties met klanten op te bouwen om de concurrentiepositie verder te versterken.

Het boek is - zo blijkt uit het voorwoord - geschreven voor marketingstudenten op bachelor- en masterniveau. Voor deze doelgroep is het boek bijzonder relevant. Maar '(e)Marketing' is zeker niet alleen geschikt is voor (traditionele) studenten op hbo of universitair niveau. Dankzij Molenaar' s uitstekende kennis van de beroepspraktijk is het boek ook zeer geschikt voor marketing- en IT-professionals. Het nut van een 'bijzonder hoogleraarschap' wordt hiermee bewezen: Molenaar verliest de beroepspraktijk geen moment uit het oog en vervalt niet in academische prietpraat.

Het NIMA heeft er bijzonder verstandig aan gedaan dit boek op de verplichte literatuurlijst te zetten van het nieuwe NIMA eMarketing -B examen, dat in februari 2011 voor het eerst werd georganiseerd. Zowel het boek als dit nieuwe examen biedt marketingprofessionals de kans om qua kennis weer helemaal bij te zijn.

Over Max Kohnstamm

Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden