‘Dienstenmarketingmanagement’ van Wouter de Vries jr. Emile Lancee, Piet van Helsdingen en Tom Borchert is een echt leerboek en volgens mij verdient het de titel ‘standaardwerk’ Het hele vakgebied van marketing en management van diensten wordt bij de horens gepakt.
En ondanks dat ik momenteel geen studie in deze richting volg heeft het boek bij mij wel een aparte plaats gekregen in mijn boekenkast, als naslagwerk. Voor de momenten dat ik me afvraag; ‘hoe zat het ook al weer in theoretisch opzicht?’ Soms heb je dat nodig om je gedachten en inzichten te ordenen. Voor dienstenmarketing en -management wordt dat dit boek. Het sterke van het boek is de combinatie van theorie, praktijk en eigen inzichten van de auteurs. Daarnaast beperkt het zich niet alleen tot diensten.
In hoofdstuk 4 bijvoorbeeld komen strategie en organisatie aan bod. Het boek werkt toe naar een marketingplan voor diensten. Opmerkelijk vond ik dat de auteurs in de traditionele marketingmix een verrassende P hebben toegevoegd namelijk de P van Proces, een elementair onderdeel in dienstverlening. Een praktische toevoeging moet ik zeggen.
Ik ben onder de indruk van de opbouw van het boek. Voor studenten lijkt me het een prettig studieboek omdat de volgorde volstrekt logisch is. Het boek werkt toe naar het uiteindelijk marketingplan. De uitleg van de theorie wordt volop ondersteund met actuele voorbeelden.
De QR-codes met onder andere filmpjes en reclamespotjes geven een extra dimensie. Het is dus niet alleen leren vanaf de zogenaamde platte tekst, maar ook meer beleven, de auteurs bewijzen de studenten een goede dienst, om in hun vaktaal te blijven.
Voor de meer gevorderde marketeer is het boek, zoals ik al aangaf, een aardig naslagwerk waarin je regelmatig leestips vindt voor relevante boeken betreffende het onderwerp. De samenvattingen na ieder hoofdstuk geven je een overzicht van de behandelde theorie.
In deze zesde druk zouden online en offline samen moeten komen en dit is ook gelukt. Online en offline lopen door elkaar heen in het boek. Online wordt gezien als extra mogelijkheid en niet als een doel op zich. Dat maakt het boek ook compleet. Het boek sluit af met het marketingplan. Het hele proces om te komen tot dit plan wordt stap voor stap uitgelegd. Dit stelt de lezer in staat om de basis te leggen voor een goed marketingplan voor diensten. Veel leer- en leesplezier.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.