Ondanks dat u 'Meesterlijk organiseren' als gedegen, volledig en goed onderbouwd kunt bestempelen, is het zeker geen taai of saai boek, verre van dat. De schrijfstijl is soepel en vlot, de auteurs trekken u als het ware door de tekst. U zult niet meemaken dat u een gedeelte twee keer moet lezen om de kern ervan te doorgronden.
De auteurs halen menig collega-auteur aan en verwijzen naar hun boeken of publicaties. Deze verwijzingen betreffen bij elkaar opgeteld de meest belangrijkste managementboeken van dit moment. Als u in dit boek niet vindt wat u zoekt, wijst het in ieder geval de weg waar het wel te vinden is. Indien u alle boeken waarnaar verwezen wordt op een rij zet, heeft u een indrukwekkende bibliotheek te pakken. Om maar een paar auteurs te noemen waarnaar verwezen wordt: J. Collins, S. Covey, L. Caluwé, Kim W. Chan, K. Blanchard, M. Porter, H. Mintzberg, C.K. Prahalad, R. Quinn en natuurlijk het werk van deze auteurs zelf.
De inhoudsopgave is een verademing ten opzichte van menig ander boek. Geen losse woorden waar je zelf maar bij moet verzinnen wat het misschien in zou kunnen houden, maar een duidelijke beschrijving van het hoofdstuk. Daardoor is het boek ook heel geschikt als naslagwerk.
Het boek is langs logische lijnen opgebouwd. Het eerste hoofdstuk begint dan ook met 'de (ongrijpbare) organisatie begrijpen', een titel die direct nieuwsgierig maakt. Het nieuwsgierig maken, zit verweven in het hele boek. De auteurs deponeren niet direct stellingen, maar geven weer wat er over een specifiek onderwerp bekend is met diverse verwijzingen naar bronnen om een verdiepingslag te maken. Geen eindeloze herhalingen, maar concrete informatie in een vaak objectieve context.
Onderwerpen als personeel, procedures, cultuur, structuur, waarde toevoegen, prestaties en veranderen volgen elkaar vloeiend op. De auteurs ronden af met een organisatiediagnose in elf vragen voor de ondernemer of manager. Deze lijken simpel, vooral omdat ze over het algemeen als gesloten vragen gesteld zijn.
Maar achter iedere vraag zitten circa tien subvragen. Deze vragen brachten mij weer terug naar de werkelijkheid en deden me beseffen dat ik nog een hoop te doen heb om mijn organisatie verder te professionaliseren. Hoe ik dat kan doen, staat natuurlijk in het boek halen en daarmee is de cirkel eigenlijk weer rond.
'Meesterlijk organiseren' is een prima naslagwerk wanneer de vraag rijst 'hoe zat het alweer?' Maar ook als u van een onderwerp meer te weten wil komen, vormt dit boek een prima vraagbaak. Het boek wijst u de weg in het oerwoud van beschikbare managementboeken. De subtitel 'Handreikingen voor ondernemende managers' wordt volledig waargemaakt. Indien u dit boek leest, zal het zeker niet het laatste managementboek zijn dat u in handen heeft gehad!
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.