Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Integraal performance management bij Douwe Egberts

Het boek 'Integraal performance management bij Douwe Egberts' van Peter Geelen is een helder beschreven praktijkcase, een best practice op het gebied van performance management (PM). De externe adviseur (tevens auteur van dit boek) zuigt u volledig mee in een gedetailleerd veranderingsproces binnen ons nationale bedrijf DE via de methodiek iPM (integraal performance management). Hij beschrijft niet alleen een 'kijkje in de keuken' maar neemt u mee tijdens het voorbereiden, bereiden en opdienen van een vijfgangenmenu.

Annelies Bakelaar | 24 november 2008

De methodiek iPM van Peter Geelen brengt strategie, verandering, performance management en continu verbeteren bij elkaar. Het gaat hierbij duidelijk om verandering vanuit een strategisch doel, waarbij prestaties inzichtelijk en transparant worden gemaakt. Binnen deze wijze van performance management gaat het niet om het meten van de resultaten achteraf, maar om structureel bezig zijn met de bedrijfsdoelen, bijbehorende resultaten en de hieraan gekoppelde inspanning. Deze manier van performance management is niet te vergelijken met die van de Balanced Scorecard, bij iedereen wel bekend. Dat geeft Geelen in 'Integraal performance management bij Douwe Egberts' duidelijk weer. De Balanced Scorecard bevat zeker wel een aantal goede dingen; het maken van een strategische kaart is bijvoorbeeld van groot belang. Groot risico van de Balanced Scorecard is het eindigen van deze methodiek in een ritueel; het zogenaamde rapporteren om het rapporteren. De perceptie kan verschuiven naar verantwoorden in plaats van sturen en wat uiteindelijk toch de bedoeling is. Zelf heb ik deze ervaring met de Balanced Scorecard helaas ook. Voordat je het weet heb je een A3 voor je liggen vol kleurrijke data, die uiteindelijk niet bijdraagt aan de uiteindelijke sturing die je voor ogen hebt. Volgens de Geelen zitten de essentiële verschillen tussen de Balanced Scorecard en de iPM-aanpak 'm in de volgende aspecten: - de start bij het management; - beperking van het aantal doelen tot een handje vol; - centraal staan van de klant; - regie over de keten; - het serieus nemen van medewerkers; - denken in oorzaak-gevolgrelaties over organisatieonderdelen heen; - bepalen van het optimum door medewerkers of teams; - de frequentie van sturen op diverse niveaus; - push en pull; - niet rapporteren, maar naar de informatie toekomen. Bovengenoemde punten worden in afzonderlijke deelhoofdstukken besproken en ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een kader waarin de belangrijkste leerpunten worden vermeld. Prettig voor u als lezer is dat de auteur een goede balans heeft aangebracht in het boek tussen theorie en praktijk. Na uitleg van de methode die vrij theoretisch van aard is, wordt de theorie volledig vertaald naar de DE-praktijk. Hierdoor worden vragen die je als lezer hebt na het lezen van het theoretische deel, vrijwel direct beantwoord. Na het lezen van dit boekwerk heeft u als lezer een goed beeld van de methodiek iPM en hoe een grote organisatie als DE deze verandering succesvol heeft vormgegeven. iPM zorgt (mits aan de juiste voorwaarden wordt voldaan) ervoor dat strategie, veranderingen en performancemanagement geen losstaande activiteiten zijn. Na het lezen van dit boek bent u in staat om dezelfde aanpak in uw eigen organisatie vorm te geven. Dit gaan niet van de ene op de andere dag; het vergt veel tijd en aandacht. Veranderen om het veranderen heeft geen zin, dit wordt via dit boek nogmaals benadrukt. Veranderen om strategische doelen te bereiken heeft zeker wel zin. Kortom; een interessant en goed leesbaar managementboek waarbij het veranderen van een bedrijf centraal staat. Deze verandering is ingezet door heel gericht ieder proces tegen het licht te houden en door de medewerkers zelf onderdeel te laten zijn van het veranderings- of verbeteringstraject. De geboden methodiek lijkt mij een praktische aanpak die veel goede ingrediënten in zich heeft. Of het dé methodiek voor performance management is, weet ik niet, maar een interessante is het zeker. Zeker het proberen waard! En het interessante van deze methode is dat je het naar mijn idee ook kunt inzetten voor afzonderlijke onderdelen binnen de organisatie.

Over Annelies Bakelaar

Annelies Bakelaar is momenteel werkzaam bij ROC Aventus als Manager dienst HRM en schrijft de recensies op persoonlijke titel. Annelies Bakelaar is hiervoor onder andere werkzaam geweest als manager, programmaleider en organisatieadviseur, zowel in de private als publieke sector. Daarnaast is Annelies Bakelaar actief in de lokale politiek (fractievoorzitter CDA Ommen) en is freelance hbo-docent. In 2004 heeft Bakelaar haar MBA Public Governance studie afgerond aan Nyenrode.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden