Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Science of Compliance

Het boek 'The Science of Compliance' van Henriette Gelinck heeft als ondertitel; 'Hoe om te gaan met wet- en regelgeving'. Het tracht de tegenstelling te verkennen tussen sancties en handhaving van wet- en regelgeving enerzijds en het kwaliteitsdenken anderzijds.

Marius van Rijswijk | 12 december 2011

Gelinck schets in acht hoofdstukken hoe de huidige wet- en regelgeving 'werkt'. Zo wordt in een vogelvlucht de gedachte achter het strafrecht uitgelegd met nadruk op de wijze waarop de wet- en regelgeving is geformuleerd, namelijk erg reactief. Opmerking daarbij is dat je je als ondernemer je proactief dient op te stellen bij de invulling van deze wet- en regelgeving. Ook wordt geschetst waarom dit voor ondernemers vaak lastig is om te begrijpen. Hierbij stelt Gelinck de centrale vraag: 'Wat betekenen deze wetten en regels voor mijn bedrijfsvoering precies?' Tevens schetst de auteur de ontwikkeling van het denken over compliance van een 'apply' naar een 'supply' situatie, ofwel van een eenzijdig door de overheid opgelegde compliance naar een gelijkwaardige relatie tussen overheid en onderneming. Tevens schetst de auteur drie aspecten waardoor een onderneming 'compliance-winst' kan boeken. Dit doet zij aan de hand van drie eenvoudige stappen; - beschouw elke eis van de overheid als 'afspraak'; - inventariseer de acties en maatregelen die nodig zijn om deze afspraken na te komen; - bepaal op welke manier de onderneming een en ander vastlegt. Een en ander wordt geïllustreerd met voorbeelden uit de eigen praktijk van de auteur. Het boek 'geeft een schets van de mogelijkheden van het gebruik van compliance. Ook geeft het inzicht in de vereiste kennis', zo stelt de auteur in haar boek. Als jurist ben ik enigszins bekend met wet- en regelgeving. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat het voor ondernemers erg lastig is om deze wet- en regelgeving te vertalen in concrete acties in de bedrijfsvoering. De titel en ondertitel van het boek schepte bij mij de verwachting dat ik praktische handvatten zou krijgen hoe ik als ondernemer moet omgaan met de steeds complexer wordende regelgeving en hoe ik een compliance-programma zou moeten opzetten. Immers, daar zou ik behoefte aan hebben als ondernemer. Ik heb wellicht te hoge verwachtingen gehad, want in mijn optiek biedt het boek niet een schets van de mogelijkheden van compliance, noch geeft het echt veel meer kennis rondom compliance en de concrete toepassing ervan in de praktijk. Het boek beschrijft vooral waarom compliance belangrijk is en waarom ondernemingen dit serieus moeten nemen. Op enkele concrete tips na, blijft het dan ook meer een boek dat tracht ondernemers bewust te maken van het belang van compliance. Hoe het vervolgens in de praktijk moet worden opgezet, ontbreekt. Wellicht dat de auteur in 'The Science of Compliance Deel 2' hier dieper op in kan gaan en in kan gaan op vragen als; Hoe zet ik een compliance-programma binnen mijn organisatie op?, Hoe weet ik als ondernemer welke wet- en regelgeving op mijn organisatie van toepassing is? en Welke acties en maatregelen zijn nodig om compliant te zijn? Het boek is niet geschikt voor de compliance-officer of compliance-manager. Immers, organisaties die een dergelijke functie hebben, onderkennen het belang van compliance dus de betreffende compliance-medewerker zal hier basiskennis van hebben. Hij of zij hoeft dit boek niet te lezen omdat het te 'basic' is. Het boek kan geschikt zijn voor de 'kleine' ondernemer die zich afvraagt wat hij met compliance aan moet. Echter, dergelijke ondernemers hebben behoefte aan concrete stappenplannen en voorbeelden om compliance in de praktijk toe te passen in de organisatie en dat is precies wat ontbreekt aan het boek. Wel kan boek een duwtje in de rug geven aan de ondernemer die twijfelt aan de nut en noodzaak van compliance. Ik raad dan ook vooral deze laatst genoemde ondernemer het boek aan en ik ben erg benieuwd of er een deel twee komt. Dat zou een zeer welkome aanvulling zijn waarmee dan ook dit boek een meerwaarde zal krijgen als inleiding op de basiskennis.

Over Marius van Rijswijk

Marius van Rijswijk is directeur-eigenaar van consultancybureau Doen Consultancy. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden