Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Business model generatie (Nederlandstalig)

Als adviseur zie je naast je eigen bureau de vele verschillende bedrijven van je opdrachtgevers. Diezelfde bedrijven komen in hun markten jonge ondernemingen tegen die met een totaal ander verdienmodel willen concurreren. Om mijn opdrachtgever en diens 'nieuwe' concurrenten beter te begrijpen leek het mij erg relevant om meer inzicht te krijgen in de businessmodellen die achter bedrijven schuil gaan. Daarom koos ik Business Model Generatie van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur.

Edward Gilding | 11 mei 2011

Business Model Generatie is de Nederlandse vertaling van het succesvolle Business Model Generation, dat eind 2009 verscheen. Hoe het boek zo succesvol kon worden, is me al snel duidelijk. De mooie vormgeving is erg uitnodigend. Uniek is ook het coauteurschap van 470 individuen, die via een online community hebben meegeschreven. Het boek is daarmee een vernieuwend businessmodel an sich. Een businessmodel wordt door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur omschreven als 'de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt'. Dit businessmodel dient als een blauwdruk voor je organisatiestructuur, processen en systemen. De auteurs ontleden een businessmodel aan de hand van negen basisbouwstenen. Het model dat dan ontstaat, noemen ze 'canvas'. Het model (of canvas) is buitengewoon eenvoudig te begrijpen, waardoor je in één oogopslag de relaties ziet tussen de bouwstenen. In de verschillende hoofdstukken wordt uitgelegd hoe je patronen in businessmodellen kunt herkennen, ontwerpen en verder kunt ontwikkelen. Wat het boek levendig maakt, zijn de vele voorbeelden van succesvolle bedrijven die vernieuwende businessmodellen toepassen. Zoals Skype, dat gratis beldiensten via internet aanbiedt. Lego dat het mogelijk maakt voor gebruikers hun eigen ontwerpen online te maken en deze te bestellen. Of Apple dat met het ontwikkelen van het muziekplatform iTunes 'muziekrechthebbenden' direct met kopers verbindt. Erg mooi aan Business Model Generatie is de toegankelijkheid, eenvoud en daarmee bruikbaarheid van het model. Al tijdens het lezen inspireert het je om gestructureerd over bedrijven én hun businessmodellen na te denken. Het boek geeft je nuttig inzicht in hoe je de toegevoegde waarde van je organisatie met de rest van je organisatie in lijn kunt brengen. Ook helpt het boek bij mijn eigen zoektocht, hoe ik mijn eigen organisatie kan prikkelen om beter te presteren. Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen met interesse in organisaties en hun businessmodellen.

Over Edward Gilding
Edward Gilding is adviseur bij Adviestalent. Hij benadert complexe situaties analytisch, creatief en resultaatgericht en krijgt daarmee ook andere mensen in beweging. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden