‘Zakendoen in de nieuwe economie’ van Marga Hoek gaat over het verleden, heden en de toekomst van onze economie en om het nog breder aan te geven, over onze planeet. Wat hebben we gedaan, wat zijn we aan het doen en wat moeten we gaan doen? De auteur brengt scherp in beeld dat de wereld aan het veranderen is en dat we meemoeten in die verandering. Al is het alleen maar omdat we die zelf hebben veroorzaakt. De economie draaiende houden op de manier waarop we dat nu doen, zal niet meer gaan. Zeker als India en China dezelfde welvaart gaan nastreven als het Westen dan komen we een aantal planeten tekort. De tijd van bezit en mateloos gebruik van grondstoffen komt ten einde. We zien gelukkig de eerste trends al opkomen: We gaan van bezit naar beschikbaarheid. Ook is er het streven om niet meer te gebruiken dat wat je teruggeeft, het zogenaamde cradle to cradle principe. Het boek bevat vele voorbeelden van organisaties die dit nu al in de praktijk brengen. Ondernemingen in de zogenaamde nieuwe economie beseffen dat ze niet alleen verantwoordelijk zijn voor hun eigen processen maar ook voor wat er elders in de keten gebeurt. Steeds meer ontwerpers houden rekening met het feit dat een product ook een keer gerecycled moet gaan worden. Je ontwerp hierop al aanpassen bevordert deze processen. Marga Hoek schrijft: ‘in de nieuwe economie gaan we er van uit dat de economie er is voor onze wereld, niet dat de wereld er is voor onze economie’, en dat vat het boek eigenlijk precies samen. ‘Zakendoen in de nieuwe economie’ is beslist geen boek over groen, duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het zet deze onderwerpen wel in het juiste perspectief. Hoek plaatst de nieuwe economie in zeven zogenaamde vensters; klanten, value circle, schaalgrootte, innovatie, businesscase, financiering en leiderschap. In ieder venster wordt ook de visie van kinderen gepresenteerd. Ik heb hier werkelijk van genoten. De kijk van kinderen op hedendaagse vraagstukken is verrassend! Kinderen zijn in staat zaken te versimpelen en onverwachte verbanden te leggen. Het is een aanrader om het ook eens te proberen. Laats hebben wij een aantal keren zogenaamde gastlessen mogen verzorgen voor kinderen uit groep 6,7 en 8: kinderen van rond de 9 en 11 jaar. We hebben hen gevraagd om namen te geven aan exotisch fruit. Dit is fruit wat er superspannend uitziet, maar met namen die niets zeggen of amper zijn uit te spreken. Ik moet zeggen het was een feest. Kinderen denken nu eenmaal anders dan dat wij dat doen. ‘Zakendoen in de nieuwe economie’ is een aanrader voor iedereen die een onderdeel wil zijn van de economie van morgen. Dit boek geeft je de inspiratie en handvatten en de meer dan 300 pagina's verslind je in een mum van tijd.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.