Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Generatie Einstein 3.0

'Jongeren trappen niet in reclame sociale media' schrijft het Parool op 19 januari 2011. Voor iedereen die het boek 'Generatie Einstein 3.0' heeft gelezen, komt deze boodschap niet als een verrassing. De boodschap van dit boek is dat de huidige jongeren scherp zijn en zich niet zomaar laten verleiden door reclame. Hoewel niet wetenschappelijk onderbouwd een leerzaam boek om te lezen!

Timon Sibma | 23 februari 2011 | 3-4 minuten leestijd

Generatie Einstein weet wat ze wil en steekt dat vooral niet onder stoelen of banken. Ondanks de slechte naam van jongeren benadrukken Jeroen Boschma en Inez Groen dat deze generatie (ruwweg geboren tussen 1988 en nu) juist veel positieve eigenschappen heeft: sociaal, coöperatief, slim en betrokken (vandaar de naam Einstein).

Deze generatie tilt de maatschappij zelfs naar een hoger niveau in de Maslov-piramide. Waar de huidige generatie X nog in fase 4 van de piramide zit (behoefte aan waardering en erkenning), richt de huidige jonge generatie zich op het topje van deze piramide: zelfontplooiing. Een zeer ontwikkelde generatie dus, aldus de auteurs.

Dit alles wordt beschreven in 'Generatie Einstein 3.0', een toegankelijk boek over de huidige jongeren tot pak hem beet 22 jaar. Op zeer luchtige wijze nemen de schrijvers u mee aan de hand van onderwerpen als welvaart, communicatie, sociale media en natuurlijk generatie Einstein. Het boek leest als een roman die je voor het slapen nog even openslaat. Dit komt vooral door de vele aansprekende voorbeelden. Omdat het boek onlangs geactualiseerd is, liggen deze voorbeelden ons bovendien allemaal nog vers in het geheugen. Google, T-Mobile, Facebook, Apple en Jamba (van de ringtones): vele bedrijven met hun successen of juist mislukkingen worden genoemd.

Bovendien wordt vaak de vergelijking gemaakt met generatie X (geboren tussen 1960-1985) en de Babyboomers (1945-1955). Persoonlijk herken ik zowel eigenschappen die aan de generatie Einstein worden toebedeeld, als eigenschappen van generatie X. Maar tot welke generatie behoort iemand die in 1985 geboren is, zoals ikzelf? Volgens het boek zo ongeveer op het snijvlak van beide generaties. Ik voel een identiteitscrisis opborrelen. Dit laatste komt voort uit wat een kritische lezer zal opvallen: af en toe blijft het boek wat aan de oppervlakte.

Dat de jeugd van tegenwoordig mediasmart is en van bedrijven houdt die 'echt' zijn, wordt op meerdere plekken in het boek uitgelegd. Soms lijkt het alsof de auteurs bij gebrek aan nieuwe inhoud teruggrijpen naar de kracht van de herhaling. En dit is nu juist een manier van reclame-uiten waarvan de auteurs zelf beweren dat die niet meer van deze tijd is. In het voorwoord beschrijven de auteurs dat er de komende jaren gewerkt gaat worden aan een complete serie over generatie Einstein. Het onderwerp leent zich daar zeker voor, maar er zal nog wel wat onderzoek nodig zijn om zo'n serie daadwerkelijk te kunnen vullen.

Hoewel het boek af en toe aan de oppervlakte blijft, is dit een heerlijk boek om te lezen. Voor mijn werk als adviseur is dit bovendien een nuttig boek. Binnenkort rolt de eerste lichting van deze nieuwe generatie uit de universiteitsbanken, klaar om de arbeidsmarkt te bestormen. In mijn werk heb ik dagelijks te maken met veel verschillende bedrijven en met nog meer verschillende mensen. Door 'Generatie Einstein 3.0' heb ik meer inzicht gekregen in de beweegredenen van de jonge generatie. Dit kan me zeker helpen in mijn vak en in de toekomstige samenwerking met deze generatie.

Het boek voldoet daarbij aan mijn verwachtingen: op globale wijze inzicht krijgen in deze generatie. Door de luchtigheid is dit boek geschikt voor mensen die op laagdrempelige wijze wat willen weten over deze huidige generatie, zonder direct de wetenschappelijke literatuur in te duiken. Dit geldt voor zowel ouders met kinderen in deze leeftijd als voor managers die binnenkort deze generatie onder zich hebben werken. Voor mensen die een boek graag gestoeld zien op veel kennis, feiten en cijfers, is dit boek minder geschikt. Maar gezien de cover is dat ook niet het publiek waar de auteurs zich op richten. Voor het luchtige lezen zeker een aanrader!

Over Timon Sibma
Timon Sibma is adviseur bij Adviestalent. Hij is een echte groepswerker en houdt ervan om met andere mensen samen te werken in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, een omgeving die altijd in beweging is. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden