Goede intervisie vraagt om diepgang. Dit is echter nou net wat soms ontbreekt bij intervisiebijeenkomsten volgens Prof. dr. Yvonne Burger, die het voorwoord heeft verzorgd van 'Intervisiecoaching'.
Drie zaken zijn voor Lingsma en Van Doorn de aanleiding geweest om 'Intervisiecoaching' te schrijven: de groeiende populariteit van intervisie en intervisiecoaching binnen organisaties, het ontbreken van literatuur hierover en de noodzaak van een goede theoretische basis als intervisiecoach.
CREA-model
Het boek 'Intervisiecoaching' heeft vier hoofdstukken, een uitgebreid literatuuroverzicht en een rijke bijlage. Lingsma en Van Doorn beschrijven eerst de zaken die elke intervisiecoach moet weten: wat is intervisie en wat is het vooral niet? Daarnaast komen de voorwaarden voor intervisie aan bod, de opbouw van het intervisietraject en de vaardigheden en houding van de deelnemers. Tot slot wordt het CREA-model (Collectieve Reflectie & Eigen Actie) geïntroduceerd. Een model dat, met name voor beginnende intervisiegroepen, houvast biedt tijdens een intervisiebijeenkomst. Het CREA-model staat grofweg voor: opening / probleemverkenning / gezamenlijke reflectie / individuele bewustwording en actieplan / gezamenlijke bewustwording en actieplan / evaluatie / afronding en vervolgafspraken.
Wat moet de intervisiecoach kunnen?
In het tweede hoofdstuk besteden de auteurs onder andere aandacht aan wat leren is, de groepsdynamiek tijdens de intervisiebijeenkomsten en het als intervisiecoach aansluiten bij het beginniveau van de groep intervisanten. Tijd voor de daadwerkelijke praktijk van de intervisiecoach. Aan de hand van zeven 'beroepskritieke situaties' komt die aan bod. Die situaties zijn: intake met opdrachtgever, analyse van de klantvraag, adviesgesprek met de opdrachtgever, voorlichting aan het management of de intervisiegroepen, de introductieworkshop, de startsessie en de coachrelatie beëindigen.
Brug
In het vierde en laatste hoofdstuk slaan Lingsma en Van Doorn een brug tussen de theorie en de eigen praktijk als intervisiecoach. Ze vragen je na te denken over waar je nu staat als intervisiecoach. Wil je dit en kun je dit? Wat heb je al in huis en wat wil je verder ontwikkelen? Aan de hand van veelvoorkomende praktijksituaties schetsen ze een aantal cases waarmee je als lezer aan de slag mag.
De bijlagen zijn overzichten, hand-outs, oefeningen en zelfreflectielijsten voor zowel intervisanten als coaches waarmee je direct zelf aan de slag kunt als intervisiecoach. Afhankelijk van je ervaring en leerbehoefte kun je kiezen met welke van de eerste drie hoofdstukken je aan de slag wilt gaan. Het vierde hoofdstuk is voor iedere (aankomend) intervisiecoach interessant, aangezien je nooit bent uitgeleerd volgens de auteurs.
Aanrader
De ruime ervaring van beide auteurs op het gebied van coachen en trainen is door het hele boek duidelijk merkbaar. Zo worden er legio praktijksituaties besproken waarbij je als lezer veel herkenning vindt. De luchtige manier van schrijven maakt dat het boek fijn leest en houdt je elk hoofdstuk nieuwsgierig. Ik zal 'Intervisiecoaching' er dan ook nog regelmatig bij pakken om mezelf weer even 'op scherp te zetten' of net die ene handige tip nog eens te lezen. Wil je voorkomen dat een intervisiebijeenkomst verzandt in een 'theekransje' of in een moment van gezellig bijkletsen?
'Intervisiecoaching' biedt een mooie en welkome aanvulling op de al reeds bestaande literatuur over intervisie en bespreekt hoe je intervisie kunt begeleiden vanuit een coachoptiek. Een echte aanrader voor iedereen dit zich bezighoudt met, of zich wil bekwamen in het vak van intervisiecoach!
Over Amber Zwartbol
Amber Zwartbol is onderwijskundige (bij een overheidsinstantie).