Als je dan echter probeert datgene wat je hebt gelezen te vertalen naar de bedrijven waar je zelf werkzaam voor bent, merk je dat het heel erg lastig is om deze vertaalslag te maken. Jim Collins is er goed in geslaagd om op een heldere manier te beschrijven wat goede bedrijven doet uitgroeien tot excellente bedrijven.
Het is een Amerikaans boek op mondiale leest geschoeid. Het is verrassend om te lezen, dat een bescheiden, rustige, gereserveerde, soms bijna verlegen professional kan uitgroeien tot de CEO, die een goed functionerende organisatie kan laten uitgroeien tot een succesvol bedrijf. Ik vond het voorbeeld, dat Collins gebruikt om een organisatie typeren ook erg aansprekend.
Hij vergelijkt een organisatie met een golftas, waarin allerlei clubs zitten. De ene club is bedoeld om te putten, de ander om een verre klap te geven, en weer een andere club om omhoog te slaan en vooral niet ver weg. Ieder bedrijf heeft behoefte aan verschillende mensen met verschillende gereedschappen om uiteindelijk - gezamenlijk - te kunnen scoren. Het gaat erom antwoord te vinden op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan als ondernemer.
'Good to great' was boeiend om te lezen, dat eigenschappen die min of meer vanzelfsprekend beschouwd worden als belangrijke eigenschappen voor topbedrijven dat meestal niet blijken te zijn. Een eye-opener! Het heeft mijn blikveld verruimd!