Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ontdek je sterke punten

Lisa is wat je noemt een echt talent. Iedereen die haar op de atletiekbaan rondjes ziet rennen, is het eens: daar loopt een potentiële kampioene. Ze is nog jong, dus met goede training en begeleiding moet ze een eind kunnen komen. Haar dagen gaan nu op aan loopscholing, snelheids- en krachttraining, zodat ze zal excelleren op haar onderdeel, de 400 meter. Geen mens die er aan denkt Lisa een kogel of discus in handen te geven, om die onderdelen te trainen waar ze niet goed in is. Toch gebeurt iets dergelijks vaak wel in het onderwijs of bedrijfstraining. Deze is er veelal op gericht onze leemtes aan te vullen.

Carla Verwijs | 5 september 2008

Heeft u moeite met het geven van een presentatie? Dan zijn er genoeg presentatiecursussen voor u. Problemen met het plannen van uw tijd? Dan zou u toch eens een cursus time management moeten volgen! Zonde van het geld en de moeite, zo beargumenteren Marcus Buckingham en Donald Clifton in 'Ontdek je sterke punten'. We zijn te zeer op onze zwakheden gericht en we laten na om te ontwikkelen daar waar we goed in zijn. Sterker nog: vaak kunnen we niet eens onze sterke kanten benoemen. Geen nood. Met het boek 'Ontdek je sterke punten' kunt u uw talenten opsporen, die van uzelf en van uw medewerkers. Buckingham en Clifton willen u helpen zoveel mogelijk rendement te halen uit uw sterke punten en uw zwakke punten zoveel mogelijk te omzeilen. Naast een talent, waarvoor u aanleg heeft, heeft u kennis en vaardigheden nodig om het zo goed mogelijk te benutten. Een verkoper, die van nature communicatie als sterk punt heeft, zal kennis van producten nodig hebben. Daarnaast moet hij verkoopvaardigheden oefenen, zodat hij mensen niet wegjaagt. Iemand die moeizaam communiceert, kan nóg zoveel productkennis hebben en verkoopvaardigheden trainen - een natuurlijke verkoper zal hij niet worden. In de keuze van uw rol binnen een organisatie, zult u zich dus moeten richten op uw sterke kanten. Dat is zowel goed voor u als voor de organisatie. U bent het gelukkigst als u iets kunt doen waar u goed in bent; het gaat u waarschijnlijk ook vlot af. De organisatie bespaart bovendien geld aan onnodige cursussen. Het is beter dit geld in te zetten voor een goede ontwikkeling van het potentieel van de medewerkers. In het boek beschrijven de auteurs 34 thema's, die ze gehaald hebben uit interviews met een groot aantal geslaagde personen. De thema's worden uitgebreid beschreven, voorzien van typische uitspraken. Elk boek bevat een persoonlijke code om via een internet test zelf uw sterke punten te ontdekken. De top-5 van talententhema's die uit de test volgt, is misschien een bevestiging van wat u al wist, misschien staan er verrassingen in. De meeste aandacht besteden de auteurs aan het detecteren van sterke punten bij uzelf en uw medewerkers. Hoe u die sterke punten verder uitwerkt, wordt niet uitgelegd: daar hebt u de opvolger 'Ga met je sterke punten aan de slag!' voor nodig. Vanuit marketingoogpunt vast slim bedacht, maar ik blijf nu met de vraag zitten: 'Ok, ik weet nu mijn sterke punten, hoe zorg ik dat ik ze verder ontwikkel en uitbuit?' Misschien is het mijn actiegerichtheid dat me opbreekt, maar ik was wel wat teleurgesteld dat ik niet verder kon gaan. Desalniettemin is 'Ontdek je sterke punten' nuttig voor iedereen die zijn sterke kanten wil ontdekken. Tot slot is het aan te raden de internettest te doen vóór u de themabeschrijvingen leest, om bevooroordeling te voorkomen.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden