Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Je eigen PR

We raken er steeds meer van doordrongen dat we als persoon de beste onderscheidende factor zijn. Zoals bij verkoop niet alleen het product of de dienst telt, maar de verkoper minstens zo belangrijk is. Zo tellen in uw carrière niet alleen uw opleiding en werkervaring, maar bent u als persoon de kracht van uw succes. 

Daniëlle de Jonge | 27 juni 2008 | 2-3 minuten leestijd

Mensen doen immers zaken met mensen, dus is het verstandig om uzelf zo goed mogelijk te profileren. Mirjam Wiersma heeft 'Je eigen PR' geschreven voor de vrouwelijke kant van werkend Nederland. Het staat boordevol tips, oefeningen, feiten en anekdotes en helpt u om een concreet actieplan op te stellen voor uw PR. Zo geeft u een nog betere invulling aan uw carrière. Aan de slag!

Altijd leuk: een test als nulmeting van uw zelfpresentatie. Wat doet u er aan, waar en hoe vaak? Laat u uzelf zien en horen tijdens vergaderingen, op bijeenkomsten en in de virtuele wereld? Zijn de stappen die u zet van toegevoegde waarde voor uw doel? Het is goed om hier eens bij stil te staan en kritisch te bepalen waar u aan wilt werken. Wees wel eerlijk en vul de oefeningen in 'Je eigen PR' ook echt in. Als u het alleen maar 'in uw hoofd' doet, is het effect een stuk minder. De feiten en gedachten voor u zien op papier, heeft veel meer impact. Een strategie bepalen is één ding, mar het uitvoeren betekent vooral doen!

In het boek staat de schrijfster uitgebreid stil bij het effect van jouw uitstraling. Wist u bijvoorbeeld dat de kleur van uw kleding ervoor zorgt dat u een onuitwisbare indruk maakt of juist over het hoofd gezien wordt? Als u kleuren en kledingstijlen kiest die bij uw huidskleur, kleur ogen en lichaamsvormen passen, dan straalt u. Doet u dat niet, dan kunt u er flets uitzien. Niet best voor een goede indruk! Uitstraling gaat verder dan hoe u eruit ziet. Uitstraling is bijvoorbeeld ook hoe uw werkplek eruit ziet. De indeling, uw bureau (opgeruimd of stapels werk?), schilderijen en planten (fris groen of verlept?): alles geeft een beeld van hoe u bent. Ook hier weer tal van invuloefeningen om uzelf bewust te maken van uw uitstraling.

Tot slot gaat Mirjam Wiersma in op de wijze van communiceren. Wie communicatief sterk is en charisma heeft, maakt een grotere kans op succes. Communiceren is heel breed. Het gaat er niet alleen om wat u zegt, de manier waarop u dit zegt en hoe u zich gedraagt, is vaak veel belangrijker. Kiezen voor de juiste woorden zorgt ervoor dat u overtuigend overkomt. Klagen of u gedragen als een 'excuustruus' geeft uw carrière juist geen oppepper. En toch zijn woorden niet het allerbelangrijkst. Uw stem en lichaamstaal zeggen veel meer. Niet voor niets wordt in veel trainingen gewerkt met video-opnames. Het kan confronterend zijn om uzelf terug te zien en te horen, maar helpt des te meer om uw houding sterk en overtuigend te maken. En daar hebt u in uw werk alleen maar profijt van!

Wie door het boek heen trouw alle oefeningen heeft ingevuld, maakt het zichzelf gemakkelijk bij het schrijven van het PR-plan. In dit deel van het boek komt alles nog een keer kort terug en omschrijft u concrete acties die u gaat ondernemen.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden