Grote initiatieven met betrekking tot Innovatie lopen vaak spaak en leveren weinig tastbare resultaten op. Het 'Innovatieplatform', ingesteld door de Nederlandse regering, wordt door weinigen als een succes beschouwd. De Europese Unie nam in 2000 vol enthousiasme de Lissabon Agenda aan, met als doelstelling de Europese economie tot de meest competitieve en dynamische kenniseconomie ter wereld te maken. Concreet stelden regeringsleiders voorop dat organisaties drie procent van het BNP aan onderzoek en ontwikkeling moeten besteden. Anno 2009 is een groot deel van de Lissabonagenda verwezenlijkt, maar op het gebied van innoverend vermogen zijn er geen grote succesverhalen. Innovatie blijkt voor bestuurders en politici een populair streefdoel, maar moeilijk te implementeren en te vatten in concrete beleidsmaatregelen.
Met bovenstaand verhaal in mijn achterhoofd begon ik aan het boek 'Innovatie - Succes is geen toeval' van Eelko Huizingh. Wat betekent het magische woord innovatie nu concreet voor organisaties en hoe kan ik er als jonge adviseur bij Adviestalent mee aan de slag? En welke rol kan de overheid spelen in de jacht op alsmaar meer innoverend vermogen? De auteur schrijft in zijn voorwoord dat het boek twee doelstellingen heeft, namelijk duidelijk maken hoe innovaties tot stand komen en hoe organisaties innovatiever worden. Deze twee vragen vormen de rode lijnen in dit boek waarin een enorme hoeveelheid aan definities, theorieën en praktische voorbeelden op de lezer wordt afgevuurd. Gelukkig is het boek overzichtelijk, goed gestructureerd en zeer compleet. Voor elke jonge manager of adviseur is het een uitstekend naslagwerk dat een goede basis biedt voor het omgaan met verschillende innovatievraagstukken. Innovatieprocessen hebben structuur, middelen en begeleiding nodig, naast de creatieve ideeën die meestal aan de basis liggen. Huizingh maakt u snel duidelijk dat innovaties niet uit de lucht komen vallen of door een paar slimme koppen in een afgezonderde garage ontwikkeld worden. Iedereen kent het succesverhaal van bijvoorbeeld Google, maar de meeste innovaties worden ontwikkeld binnen bestaande organisaties, die een innovatief klimaat kunnen combineren met daadkracht. Denken én doen is de essentie van succesvol innoveren. Daarom is een groot deel van 'Innovatie' gewijd aan onderwerpen als innovatiemanagement, lerende organisaties, succesvolle marktintroductie, innovatiebeleid en de organisatie van innovatieprocessen. De ondertitel luidt niet voor niets 'Succes is geen toeval'. Naast talent, creativiteit en soms ook toeval, spelen organisatie, inzet en toewijding een essentiële rol. Mijn interesse voor innovatie kwam vooral voort uit mijn kennis over verschillende overheidsinitiatieven. Hier heeft Eelko Huizingh niet heel veel aandacht voor. Het boek vertelt over de noodzaak om te innoveren in het huidige tijdsgewricht, maar hoe de overheid hier het best aan kan bijdragen in concrete programma's wordt niet uit de doeken gedaan. Voor jonge adviseurs in het bedrijfsleven echter, is het boek een uitstekend startpunt om zich verder te verdiepen in innovatiemanagement. De auteur laat vele deuren zien die leiden naar verschillende theorieën, concepten en technieken. Het is aan de adviseur om die deuren te openen die hij nodig heeft.