Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ken Blanchard over leiderschap

De auteur die wereldberoemd werd met werken als 'Situationeel Leiderschap' en 'The One Minute Manager' heeft nu een verzamelwerk uitgebracht waarin hij het beste van zichzelf van de afgelopen vijfentwintig jaar presenteert. We hebben het dan natuurlijk over Ken Blanchard.

Peter de Roode | 5 juni 2007 | 3-4 minuten leestijd

In het boek 'Ken Blanchard over leiderschap' zijn alle inzichten en theorieën over diverse onderwerpen kernachtig beschreven en ontdaan van de context met de bijbehorende verhalen.

Een aantrekkelijk boek om te lezen, maar ook een boek waarin de voor- en tegenstanders van Blanchard's theorieën geen stap dichter tot elkaar zullen komen. Wie enigszins bekend is met werk van Blanchard kent de opzet: eenvoudig taalgebruik, en fraaie oneliners met verhalen waarin de lezer zichzelf duidelijk herkent. Boekjes die weinig tijd in beslag nemen om te lezen maar waarvan de boodschap nog lang blijft naijlen.

In 'Ken Blanchard over leiderschap' zijn dit niet langer de dominante aspecten. Het boek heeft een wat andere schrijfhouding, is serieuzer van toon, en er wordt de tijd genomen om uit te leggen en te verklaren hoe de inzichten en theorieën tot stand zijn gekomen. Je hoeft geen voorstander van het werk van Blanchard te zijn om dit boek met veel interesse te lezen.

Wat het boek zo interessant maakt, is dat de thema's in het boek een zekere volgorde hebben. Het boek bestaat uit vier delen. In het eerste deel gaat het over het juiste doel en de juiste visie. Blanchard en zijn co-auteurs beschrijven daarin kernachtig waarom het hebben van een krachtige visie niet alleen een onmisbare schakel vormt maar tevens de eerste stap is naar succes.

In het tweede deel wordt aandacht geschonken aan het correct behandelen van klanten. Wie kent niet het bekende boekje 'Raving fans' ('Maak een fan van uw klant' in het Nederlands) waarin op eenvoudige wijze wordt uitgelegd hoe organisaties de verwachtingen van hun klanten kunnen overtreffen?

Weliswaar komen de auteurs nauwelijks met nieuwe inzichten, maar omdat ze alles op een rijtje zetten en dit weten te larderen met eigentijdse voorbeelden, verveelt dit deel nergens. In het derde deel staat het onderwerp 'Het correct behandelen van de medewerkers' centraal.

Daarin krijgt de lezer uitvoerig voorgeschoteld waarin Blanchard écht bekend om is geworden: leiderschap en in mindere mate 'empowerment'. Medewerkers verdienen de juiste leiderschapsstijl, zo luidt de boodschap van Blanchard. Daar zal niemand het mee oneens zijn.

Maar wat enigszins aan dit deel teleurstelt, is het feit dat Blanchard nergens ingaat op de vele kritieken die er op zijn conceptueel model van 'Situationeel Leiderschap' zijn geweest. Wat minder bekend is, is het feit dat er diverse lijmpogingen zijn geweest van Blanchard om het model te 'redden', maar die pogingen hebben de onduidelijkheid eerder vergroot dan verkleind. En hoewel Blanchard geen sluitend antwoord aan zijn lezers zou kunnen geven, had hij er hier mijns inziens toch aandacht aan moeten schenken.

Wie zich als lezer niet kan vinden in het conceptuele 'framework' van 'Situationeel Leiderschap' zal ook sceptisch aankijken tegen onderwerpen als verandermanagement en teamwork omdat dezelfde uitgangspunten de rode draad vormen, te weten: 'matching' van stijl van leidinggevende met het niveau van de medewerker.

Tot slot wordt in het vierde deel aandacht besteed aan het onderwerp 'Het juiste soort leiderschap'. Blanchard besteedt in dit deel veel aandacht aan het begrip 'Dienend leiderschap'. Deze vorm van leiderschap, die volgens Blanchard maar weinig begrepen is, wordt in verband gebracht met het begrip 'implementatie'. Dienende leiders zouden hun mensen moeten ondersteunen bij de operationele taken. Blanchard is een gelovig mens en gelooft ook heilig in een betere wereld met betere leiders. Hij weet dat die dag des oordeels nog niet is aangebroken, maar houdt ons wel voor dat die gaat komen. Het toepassen van zijn inzichten zou een eerste stap kunnen zijn

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden