De wereld verandert in rap tempo. Er zijn bedrijven die goed op veranderingen inspelen, maar ook die dat niet of onvoldoende lukt'.' Op basis van onderzoek en bespreking van meer of minder bekende cases, behandelt Chris Zook in het boek 'Onstuitbaar!' hoe het een aantal bedrijven gelukt is om weer in het juiste spoor van duurzame winstgevendheid te komen.
Volgens Zook slaagt slechts 20-25% van de bedrijven die hun kernstrategie moeten veranderen. In een aantal van de besproken cases wordt spectaculaire verbeteringen bereikt. Het is deze ondernemingen gelukt om te transformeren van onhoudbaar tot onstuitbaar. Hierin slaagden zij door gebruik te maken van in het bedrijf bestaande maar verborgen bronnen.
Chris Zook en zijn team ontdekten dat deze bronnen ondergewaardeerd en onderschat werden. Het boek beschrijft een methode en technieken om deze verborgen bronnen op te sporen en te gebruiken. Wanneer u als ondernemer of manager geconfronteerd wordt met onvoldoende rendement, biedt deze titel een kader met aansprekende en succesvolle cases.
Interessant is dat uit het onderzoek van Chris Zook en zijn team is gebleken dat er een significant beter resultaat is wanneer verborgen bronnen worden gebruikt, dan behaald wordt met bijvoorbeeld grote reorganisaties of het handhaven van de status quo. Als lezer met een langdurige ervaring met recoveries, herstructureringen, fusies en overnames, herken ik dit verschil. Overigens is dit ook gekwantificeerd.
Chris Zook start zijn boek met een situatieanalyse waarin hij systematisch het proces van herdefiniëring opsomt. Hij heeft in totaal negen verborgen waardebronnen gedefinieerd en gestructureerd in drie soorten:
- ondergewaardeerde bedrijfsplatforms;
- onbenutte klantinzichten;
- onderbenutte capaciteiten.
Een bekende case is de transformatie van een dienstverlenende afdeling van General Electric. Deze was opgericht om klanten te helpen met een financiering en werd getransformeerd tot de succesvolle overnamemachine en aandelenbeheerder GE Capital. Met dergelijke voorbeelden legt de auteur de basis voor het ontdekken en gebruiken van verborgen platforms.
Klantenkennis en -besef loopt in bedrijven sterk uiteen. Daarom stelt Zook vragen waarmee u verborgen klantenwaardebonnen kunt identificeren. Het starten van internet spaar- en internetactiviteiten door ING is hiervan een bekend voorbeeld.
In de derde soort waardebronnen worden de lastig te herkennen kerncapaciteiten gedefinieerd en vastgelegd en stelt u vast of deze een onbenut potentieel hebben. Een bekend voorbeeld is het aanvankelijk slecht functioneren van Apple tot op het daaropvolgende succes met de iPod en iTunes.
Ten slotte laat de auteur zien hoe u de groeicyclus succesvol kunt doorlopen met gebruik van de verborgen waardebronnen. Door uw verborgen warmtebronnen op te sporen, vergoot u uw kansen om 'onstuitbaar' te worden!