Op advies van de schrijver ben ik op een willekeurig punt in het boek begonnen. Dat kan heel goed uitpakken, maar bij mij had het tot gevolg dat ik in een minder enerverend hoofdstuk over inkoop terecht kwam. Na enig doorlezen bleek gelukkig al snel dat ik pech had in mijn willekeurigheid. Alles wat volgde was leesbaarder en makkelijker te plaatsen. Bovendien miste ik door deze faux-pas de sterke inleidende hoofdstukken die je als lezer gericht aan het werk zetten.
Begin dit boek dus gewoon vooraan lees tot en met Gapserz' samenvatting van de 'Blue Ocean Strategy' en ga dan pas willekeurig door het boek. Wat volgt is zeer de moeite waard. In kleine leesbare hoofdstukken legt Gasperz in een simpele en heldere verteltrant uit wat innovatie is en hoe je daar als organisatie mee kan omgaan. Hier en daar had dat wat smeuïger gekund maar ik ben bang dat dat aan mijn persoonlijke voorkeur ligt voor de meer Amerikaanse manier van schrijven.
Zonder al te lang en onnodig stil te staan bij de theorievorming krijg je als lezer heel (veel) praktische adviezen om mee aan de slag te gaan.
Is 'Dagelijks innoveren' ook een boek voor marketeers? Ja, eigenlijk wel. Elke marketeer die zich bezig houdt met het creëren van meerwaarde heeft aan dit boek een prettig en praktisch hulpmiddel. Het leert je over de grenzen van je eigen domein te kijken en input voor je eigen doelstellingen te halen uit de rest van de organisatie. Kopen, op je bureau leggen en dan dagelijks innoveren.