De auteurs van 'MAAK er meer van' positioneren de maakindustrie als slimme veroveraars die willen (door)groeien. Eindelijk ontstijgt de discussie rond de maakindustrie 'de verschuiving van industriële activiteiten naar lagelonenlanden'. Een prijzenswaardige aanpak! Op deze wijze steunen ze de maakindustrie en verleggen de aandacht van een defensief achterhoedegevecht naar offensieve strategieën om nieuwe posities te (her)veroveren in de wereld die productie heet.
Omdat Nederland waarschijnlijk wat klein zal blijken voor een al te sterk groeiende afzet hebben ze impliciet gewerkt aan een nieuwe GMP-definitie; Global Manufacturing Practise. Een veroveraar is naast producent vooral strateeg, organisator, teambouwer, communicator, diplomaat, vernieuwer én verkoper. Een geciviliseerde variant op Maarten van Rossum hadden de eigenaren van (kleine) maakbedrijven niet voor ogen bij de start van hun bedrijf. Niet te vermijden als er sprake is van groei-ambitie, aldus één van de conclusies uit het boek. In de negen hoofdstukken van dit zakboek komen alle aspecten rond bedrijfsmodellen, leveringsketen en de positie van de maakindustrie daarin, marketing, strategie en strategische opties, goederenstroomvraagstukken, continue verbeteren, sturing en zelforganisatie, arbeidsmarkt-issues, imagobewaking, innovatie- en leercultuur, groei door export, financiën en investeringen niet uitvoerig maar treffend gericht op het doel van het boek aan de orde. Met vele praktische tips, bronverwijzingen en een nadrukkelijke oproep om te delen, stimuleren de auteurs ondernemers om hun focus van binnen naar buiten te leggen en daarmee meer outgoing te worden. In het hoofdstuk ´De Nieuwsgierige Organisatie´ wordt de maak-ondernemer aangespoord werk te maken van vernieuwing en een leercultuur. Laat mensen – niet alleen de ondernemer zelf – leren vanuit hun omgeving. Klanten, leveranciers(!), concurrenten, studenten, ´buitenstaanders´, branche- en kennisbronnen, ondernemersnetwerken, vakverenigingen en talloos veel meer bronnen bieden oplossingen voor bestaande uitdagingen of vormen de basis voor nieuwe producten of productvarianten. Voor de ondernemer die wil veroveren – groeien – biedt ´MAAK er meer van´ een ruim scala aan bruikbare inzichten en informatie die bij wijze van spreken morgen toepasbaar zijn. Daarnaast vormen ze een opstap naar verdiepende bedrijfskundige theorieën en literatuur. Hoewel bedoeld voor de maakindustrie is het boek ook voor ondernemers uit andere sectoren informatief en bruikbaar. De titel ´MAAK er meer van...´ zou dan hebben misstaan. Samen met het werkveld zijn de auteurs er goed in geslaagd bedrijfskunde te comprimeren en dichterbij te brengen. Bovendien vind ik hun keuze voor een sector die al jaren onder vuur ligt, wel zo charmant. Met 'MAAK er meer van...' komt de workshop ´MBA in één dag´ van Ben Tichelaar tot slot in een ander licht te staan. Vanaf nu wordt hij wel heel ruim beloond voor de interactieve component die het zakboek ontbeert.
Over Hans Baltjes
Hans Baltjes is actief in de maakindustrie en dienstverlening met focus op trainen van (aankomende) managers in management- en leiderschapsvaardigheden -en vorming, organisatieontwikkeling, concepting en tijdelijk management. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.