Dat winkelen doet de consument tegenwoordig natuurlijk zowel online als offline. Food aankopen zullen om voor de hand liggende redenen grotendeels in supermarkten blijven geschieden, maar bij non food zal het aandeel van de online aankopen binnen enkele jaren stijgen naar maar liefst 33%. En dat zal de winkelketens flink pijn gaan doen.
De traditionele detailhandel kan een uiterst passieve houding worden verweten. Zij zijn en blijven uiterst aanbodgericht, wachten op passanten in de eens zo drukke winkelcentra en doen geen enkele moeite de individuele klant te leren kennen. Laat staan dat het slecht betaalde winkelpersoneel bereid of in staat is om in te spelen op de individuele behoeften van klanten. Dat kan een heel stuk beter. Voeg daar de recessie sedert 2008 bij en het verbaast niet dat er in de winkelcentra toenemende leegstand is. Dreigt daarmee het einde van de non food retailers? Geenszins, alleen zullen de traditionele retailers gebruik moeten maken van de prachtige nieuwe technologische mogelijkheden die zich aandienen om optimaal in te spelen op de individuele klantenwensen. En dat is iets wat klanten heel graag willen maar paradoxaal genoeg tot nu toe vrijwel alleen via slimme etailers lukt. De twee laatste hoofdstukken 'Technologie maakt het kopen makkelijk, cross channel heeft de toekomst' en 'de toekomst van het winkelen, shoppen, internet of beide' zijn voor marketingprofessionals het meest interessant. Deze hoofdstukken geven een goed beeld over wat ons op retailgebied te wachten staat en zijn dus relevant, ook voor de velen die niet in de retailsector werkzaam zijn. Met name voor B2C marketeers is 'Het nieuwe winkelen' een aanrader. Wel wisselt het niveau van het boek nogal. Soms vervalt Cor Molenaar te veel in persoonlijke ervaringen en/of anekdotes, die het bij mondelinge presentaties veel beter doen dan in een serieus boek. De vormgeving, tabellen en illustraties zijn zwak en geven de indruk dat uitgeverij Pearson vooral op de kleintjes let. Wanneer de uitgever de moeite neemt het boek te lezen zal hij leren dat kosten schrappen een slecht antwoord is op de komst van het e-boek? Dat snapt Noordhof, uitgever van het voortreffelijke boek eMarketing van Cor Molenaar een heel stuk beter. Mocht u in uw werk weinig met retail te maken hebben doet u er sowieso verstandiger aan eMarketing aan te schaffen.
Over Max Kohnstamm
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.