Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Social media marketing voor Dummies

‘Social media marketing voor Dummies’ van Shiv Singh is een boek voor degenen die social media als een zakelijk (marketing) communicatiemiddel willen inzetten. En die het marketingspel met social media als inzet willen spelen. Enige voorkennis is daarom vereist.

Angelina Hammond | 26 oktober 2015 | 2-3 minuten leestijd

Auteur Singh is een marketeer met heel veel praktijkervaring op het gebied van marketing. Hij heeft zich ontwikkeld tot een professional die social media propageert als een onmisbaar marketinginstrument, mits optimaal ingezet. En daaraan schort het vaak, ook bij grote bedrijven. Singh heeft dat laatste ervaren tijdens zijn werk voor een aantal grote ondernemingen, waar hij nu als dé social marketing expert geldt. Zoals eerder gezegd, enige voorkennis over het marketingproces en klantengedrag is onontbeerlijk om dit boek ten volle te benutten.

Wanneer de lezer over deze kennis beschikt, dan levert dit boek veel handvatten aan om social media marketing optimaal te gebruiken. Niet als een hype, maar als een structurele bijdrage aan de marketingmix. In de meest ideale situatie kun je met social mediamarketing continu een bedrijf of merk promoten. De drempel tussen het bedrijf of de brand en haar (potentiele) klanten is nooit zo laag geweest, door toedoen van social media. Singh is er daarom van overtuigd dat social mediamarketing het beste middel is om nog dichter bij de klanten en ambassadeurs te komen.

Geen marketing zonder meetbare resultaten, vandaar dat de auteur ‘doen en meten’ adviseert; de favoriete social mediasites van de doelgroep gebruiken, de nichecommunity's selecteren, communiceren met de juiste ‘tone of voice’ en content delen en vervolgens meet je de resultaten.

Shiv Singh is een marketeer die midden in de praktijk staat en met een paar van de grootste ondernemingen van de wereld werkt. Het tijdschrift Advertising Age heeft hem uitgeroepen tot een van de meest vooraanstaande stemmen in de social marketing. Vandaag de dag speelt sociale media een cruciale rol om klanten te benaderen en de onderneming te presenteren. Naast de website zijn dus Facebook, Twitter en YouTube belangrijke podia geworden. Singh behandelt de combinatie tussen de conventionele marketing en social media marketing in het algemeen en laatstgenoemde in ’t bijzonder.

Met de eerder genoemde voorkennis is het dan ook een duidelijk en praktisch toepasbaar boek. Singh geeft aan hoe social media marketing werkt, hoe je dit in praktijk kunt brengen in een overall marketingcampagne, hoe je de belangrijkste platforms kunt vinden en vooral…hoe je de ROI (Return On Investment) kunt meten.

Volgens het bekende en handige ‘Dummies-format is alles goed overzichtelijk via veel icoontjes en duidelijke alinea's. In het boek vind je ook checklists en overzichten. Conclusie: dit boek geeft social media de plek die het verdient in het vakgebied ‘Marketing’, zeker een must voor marketeers. Maar ook voor anderen die social media doel- en resultaatgericht willen inzetten is dit een aanrader!

Over Angelina Hammond

Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden