Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Overtuigen met Storytelling

'Stories That Move Mountains' is als boek en handleiding een echte parel. Je komt er niet in een dag doorheen, maar voor iedereen in het bedrijfsleven is deze titel een echte aanrader. Ook als je geen presentatie voor de deur hebt staan. Je leert eerst je boodschap helder te krijgen en je communicatie te verbeteren. Pas daarna begin je aan het creëren van een verhaal. 'Stories That Move Mountains' is naar mijn mening dan ook een onmisbaar handboek in de boekenkast van iedere (aankomend) leider, manager en 'changemaker'.

Linda Poort | 7 mei 2013 | 2-3 minuten leestijd

De ondertitel van 'Stories That Move Mountains' is 'Storytelling and Visual Design for Persuasive Presentations'. De achterflap zegt: 'An amazing new presentation system that combines sophisticated storytelling and visualization techniques'. Hierdoor krijg je het idee dat je met dit boek beter zult leren presenteren met behulp van afbeeldingen. Dat is ook zo. Maar je leert zoveel méér. Een presentatie staat natuurlijk nooit op zichzelf. Je presenteert íets. Pas wanneer je goed hebt nagedacht over je boodschap en je publiek, kun je jouw informatie op de juiste manier presenteren. 'Stories That Move Mountains' gaat in eerste instantie eigenlijk helemaal niet om presenteren met storytelling, maar om het helder krijgen van je eigen boodschap: “Organizing is what you do before you do something, so that when you do it, it's not all mixed up.”

'Stories That Move Mountains' is als boek zelf ook een goed voorbeeld van hoe visuele uitingen een boodschap kunnen ondersteunen. Naast het vele gebruik van afbeeldingen, tekeningen en infographics, helpen ook de verschillende lettertypes, lettergroottes, kleuren, vormen en iconen om alle informatie aantrekkelijk over te brengen. Het boek is daarom ontzettend interessant en inzichtelijk en de informatie is gemakkelijk praktisch toepasbaar. De Visual Story Map die wordt geïntroduceerd in hoofdstuk 2, is een soort schema dat je kunt volgen om je verhaal - je boodschap - op poten te krijgen. Het proces wat je hiermee doorloopt heet CAST: content, audience, story en tell. Elke stap in het proces wordt opgesplitst en in een aantal hoofdstukken verder uitgelegd. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een (wederom mooi vormgegeven) samenvatting met een checklist die alles nog eens duidelijk op een rijtje zet. Je boodschap in een verhaal gieten, zorgt voor een personal touch. Mensen reageren sneller op emotionele boodschappen dan op statische informatie. Ook daar speelt 'Stories That Move Mountains' zelf goed op in. Twee hoofdpersonen werken in elk hoofdstuk hun eigen praktijkvoorbeeld steeds verder uit. Beide projecten worden visueel net iets anders gepresenteerd. Zo kun je met alle informatie direct aan de slag en zie je ook gemakkelijk hoe je de geleerde tools beter kunt toespitsen op je eigen situatie. Al met al is 'Stories That Move Mountains' een erg krachtig boek, boordevol nuttige informatie. En aangezien één afbeelding meer zegt dan 1000 woorden: bekijk http://bit.ly/stmmvis en laat je overtuigen! Deze recensie is gebaseerd op het Engelstalige origineel.

Over Linda Poort

Linda Poort werkt als medewerker communicatie en webredactie bij IIA Nederland, dé beroepsorganisatie van internal auditors. Ook is ze mede-eigenaar van Wandelenmacedonie.nl, heeft ze het boek Richting Freelancen geschreven en is ze medeauteur van Het Freelancersalfabet. In haar vrije tijd leest Linda alles wat los en vast zit, onder het genot van grote mokken thee en stukken pure chocolade.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Martin Sykes, Nicklas Malik, Mark West
Overtuigen met Storytelling

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden