Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Overtuigen met Storytelling

In 'Overtuigen met storytelling. Vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar' werken Martin Sykes, Nicklas Malik en Mark D. West helder en duidelijk uit hoe je visueel een verhaal kunt vertellen om zo mensen te overtuigen en veranderingen tot stand te brengen. Dat doen ze - uiteraard - met veel visuele elementen. Het eindresultaat is dat u na het lezen van dit boek staat te popelen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van uw eigen verhaal!

Yolanda van Heese | 10 juli 2013 | 3-4 minuten leestijd

Na het lezen van 'Overtuigen met Storytelling. Vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar' van Martin Sykes, Nicklas Malik en Mark D. West voelt het wat vreemd om deze recensie te schrijven en niet te visualiseren. Want één van de belangrijkste boodschappen van het boek is: visualiseer. Eigenlijk zou een afbeelding hier dus meer op zijn plaats zijn... Toch treft u hier een geschreven recensie aan. Waarom geen visueel verhaal? Aan de methode die de heren in het boek uitwerken ligt het zeker niet. De methode (genaamd CAST: Content, Audience, Story, Tell) is helder en laat zien hoe u met een storyboard een verhaal kunt ontwikkelen en presenteren om zo verandering te bewerkstelligen. In vier thema's: inhoud, publiek, verhaal en vertellen, leggen de auteurs uit hoe u dat kunt doen. Daarbij leggen de auteurs verschillende relevante theorieën kort en bondig uit.

Allerlei relevante kennis over visuele storytelling komt aan bod: niet alleen psychologische modellen rondom leer- en beslisstijlen en beïnvloedingsprocessen, maar ook bijvoorbeeld inzichten over vormgeving. Voor veel mensen zal er daardoor meer dan genoeg nieuws te vinden zijn. Door de degelijke en gestructureerde aanpak kunt u niet alleen de presentatie, maar ook het veranderplan zelf sterker maken. Aan de hand van de methode loopt u namelijk alle aspecten van uw plan langs met uiteenlopende invalshoeken en checklisten. Eventuele verbeterpunten komen zo vanzelf naar voren. Ook de manier van presenteren is aantrekkelijk: het boek is mooi vormgegeven en laat helder de kern van elke stap in het proces zien. Het laat goed zien hoe belangrijk beelden zijn bij het overbrengen van een boodschap. Zeker met de huidige informatieoverload waarmee velen van ons dagelijks te maken hebben, is visualisatie geen overbodige luxe. De praktische voorbeelden die in het boek als een rode draad zijn verweven maken inzichtelijk hoe u een verhaal kunt uitwerken en overbrengen. Kortom, dit boek heeft heel veel aantrekkelijke kanten. Het enthousiasme van de auteurs spettert er vanaf en werkt aanstekelijk. Toch heeft het mij niet overtuigd om hier een visueel verhaal voor u te maken, omdat - en daarmee kom ik op het belangrijkste nadeel van de methode - het enorm tijdrovend is. Wanneer u gebruik maakt van de CAST-methode, dan is het eindresultaat zonder enige twijfel een bijzondere presentatie, opgebouwd uit de wezenlijke elementen en sterk opgebouwd. U zult mensen kunnen overtuigen van de noodzaak tot verandering, of dat nou de aankoop van uw producten is of het veranderen van een organisatie of proces. Maar een uitgebreide methode zoals CAST gebruikt u niet voor ieder type voorstel. Naarmate het belang en de impact van de gewenste verandering groter is, nemen de voordelen van deze methode toe. Dit boek is een feest voor eenieder die een grote verandering wil bewerkstelligen of veelvuldig hetzelfde verhaal moet vertellen aan een wisselend publiek: leidinggevenden, projectleiders en veranderdeskundigen of juist communicatie-experts die in opdracht of samen met een team een presentatie voor een verandering of project uitwerken. Natuurlijk moet u er wel voor zorgen dat, wanneer iemand anders uiteindelijk het verhaal vertelt, hij daadwerkelijk goed is betrokken bij de uitwerking van het verhaal! Tot slot nog één leestip: het is handig om het boek eerst eens rustig door te lezen voordat u daadwerkelijk aan de slag gaat. Zo kunt u goed selecteren welke elementen u wilt gebruiken voor uw eigen verhaal. Het boek geeft veel inspiratie en concrete tools - ik zal het boek zeker gebruiken wanneer ik mensen moet overtuigen van veranderingen!

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Martin Sykes, Nicklas Malik, Mark West
Overtuigen met Storytelling

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden