Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek voor de keiharde manager

In 'Handboek voor de keiharde manager' is Jan Dijkgraaf heel duidelijk over hoe je een bedrijf moet managen. Luie medewerkers, ja-maar-zeggers en vergadertijgers... weg ermee! Dijkgraaf laat de lezer zien dat je niet bang moet zijn voor regels, P&O'ers of claims. Gewoon ontslaan met goede en heldere afhandelingkosten - medewerkers verdienden duidelijkheid. Jan Dijkgraaf is heel helder; werk is puur een zakelijke relatie en zo moet je het ook benaderen.

Nico Vreeswijk | 14 februari 2011 | 3-4 minuten leestijd

Jan Dijkgraaf, een echte rebel, weet in zijn 'Handboek voor de keiharde manager' de verschillende typen werknemers op een provocerende wijze neer te zetten. Soms zet hij ze zo scherp en compromisloos neer dat je denkt: heeft hij nog wel vrienden in het leven? Maar goed, dat is zijn probleem.

Het boek bevat 68 korte hoofdstukken die je met een grote glimlach en vaak ook met een blik van herkenning leest. De snelheid die hij in dit boek heeft gebracht, zie je ook terug bij zijn betrokkenheid bij PowNed. De actualiteitenrubriek van PowNed wordt op een vergelijkbare snelle en soms botte wijze weergegeven. Het 'botte' heeft ook z'n charme, want Dijkgraaf is door het hele boek consequent als het gaat om eerlijkheid. Hij houdt namelijk niet van liegen. Tja, dan moet je soms boute uitspraken doen. Het economische principe, zoals het feit dat het inhuren van mensen uiteindelijk iets moet opleveren, komt sterk tot uiting. Dus mensen niet te lang onnodig in dienst houden of je tijd verdoen aan vergaderen. Als de kosten niet meer gedekt worden, neem dan afscheid van de medewerkers.

Daarnaast is Dijkgraaf heel stellig over techniek en support. Techniek moet het gewoon doen en ondersteunende diensten moeten dat leveren waarvoor ze ingesteld zijn. Geen politiek, geen gezeur, maar doen. Als je dat belangrijk vindt, moet je vooral Rotterdammers en vrouwen die niet teveel met hun uiterlijk bezig zijn aannemen. Voor veel lezers zal dit herkenbaar en zelfs een verademing zijn om dit te lezen.

Dijkgraafs grootste leermoment heeft hij tijdens een cursus timemanagement opgedaan waar hij leerde om NEE te zeggen. Ook dit komt in zijn managementvoorbeelden sterk terug, want hij luistert niet P&O-adviezen, maar gaat juist af op zijn eigen intuïtie. Hij heeft een grote medestander in zijn afkeer voor P&O'ers en vergaderingen. Deze onderwerpen zie je ook sterk terug in het boek 'Heel herkenbaar' van Paul Verburgt. Zoals al gezegd heeft het 'botte' of hoge-kort-door-de-bochtgehalte van Jan Dijkgraaf ook iets sympathieks. Hij is helder en rechtvaardig en vooral consequent. En dat terwijl hij in een van zijn laatste hoofdstukken de titel aanhaalt 'waar staat dat je consequent moet zijn?' Dijkgraaf heeft menig managementboek gelezen, tijdens zijn relaxte baan als hoofdredacteur bij het blad Management Team. Daar had hij daar volop tijd om zich in de zin en onzin van management te verdiepen. Ik denk dat hij in deze periode het boek van Judith Mair 'Het is mooi geweest - Het kantoor is geen pretpark' heeft gelezen en hier veel inspiratie uit heeft gehaald. Niet erg, want hij weet zijn eigen stijl te behouden en de boodschap heel prikkelend te brengen. Het sluit wel aan op een hoofdstuk uit zijn boek 'Een goed idee hoef je alleen maar te stelen'. Door de snelheid en oppervlakkigheid had ik in het begin het gevoel dat dit boek een relatief laag gebruiksnut zou hebben, maar niets is minder waar. Toen ik het helemaal uitgelezen had, raakte ik toch overtuigd dat menigeen hier ideeën (en vooral lef) uit kan halen. Jan Dijkgraaf is er naar mijn mening in geslaagd om zijn motto 'wees eerlijk en zie werk als een zakelijk iets' onder de aandacht te brengen en daarmee het werkzame leven weer in realistisch perspectief te plaatsen. Wat mij betreft een boek voor iedereen die gewoon lekker eens wat smeuïge en provocerende verhalen wil lezen.

Over Nico Vreeswijk

Nico Vreeswijk MBA is werkzaam als manager relatiebeheer bij Sanquin Bloedvoorziening in Amsterdam en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij heeft zijn MBA behaald aan de Business School Nederland te Buren en is docent bij de business school NCOI.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden