Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Iedereen CEO

Om maar met de deur in huis te vallen, 'Iedereen CEO' is een boek dat leest als een trein en het geeft een mooi beeld van de tussentijd waarin we staan op weg naar een connected wereld. Tien hoofdstukken verdeeld over 170 bladzijden. Waar gaat het over en is het een must om te lezen?

Jaap Peters | 6 juni 2011 | 2-3 minuten leestijd

Op de eerste plaats knap dat Menno Lanting zo snel na zijn vorige boek 'Connect' alweer een nieuw lezenswaardig boek weet te produceren. Het zal geen evergreen worden omdat het vooral de tijdgeest weergeeft die hoort bij 2011. Het geeft een beeld van de 'social network' trends, hoe daarover wordt gedacht (ook de nadelen) en de consequenties voor organisaties en hun leiders die nog stammen uit de vorige eeuw en zijn gebaseerd op het denken en doen van die vorige eeuw.

Op de eerste plaats weer een aantal nieuwe woorden zoals: netwerkleiderschap, ConnectedWereld, menseconomie, EconoWe, friendchise, Core & Cloud, ConnectedOrganisatie, webber, collectief leiderschap, chief culture officer, trusted institution, benaderbare leider, etc. Nieuwe woorden geven de mogelijkheid de nieuwe realiteit ook anders te duiden.

Daarnaast barst het boek van de schitterende oneliners, maar daar kom ik later even op terug. Feitelijk bestaat het boek uit twee delen: de hoofdstukken 1 t/m 5 geven een beeld van de trends en weerstanden van de tijd waarin we momenteel leven. Je kunt ze even checken: kende ik deze trend al of is het nieuw voor me, ben ik het er mee eens of oneens?

De hoofdstukken 6 t/m 10 zijn een stuk complexer, omdat ze je eigen denken veel meer prikkelen. Hoe zit ik er persoonlijk eigenlijk in? Een paar voorbeeldjes: 'Uiteindelijk verzamelen connected professionals zich toch weer in een organisatie.' 'Het overschot aan denkkracht wordt in organisaties beperkt benut'. 'Zonder feedback geen prestatie.' 'De cultuuromslag loopt via professionals, niet via managers.' 'In de toekomst zullen we voor privacy willen betalen.'

Voor het eerst van mijn leven heb ik me geërgerd aan deze verouderde boekvorm. Het boek nodigt steeds uit om het te lezen met de laptop ernaast. Er wordt continu verwezen naar voorbeelden op het net. Nagenoeg de hele 'literatuurlijst' bestaat uit websites en je wordt niet teleurgesteld als je de moeite neemt het even erbij te zoeken. Met name heb ik genoten van nummer van countryzanger Dave Carroll die United Airlines op ludieke wijze te kijk zet omdat ze doof waren voor zijn klachten. Kan zelfs Youp nog wat van leren.

Een ander puntje van kritiek: de oneliners staan letterlijk verstopt in de tekst, terwijl de paragrafen van die nietszeggende titeltjes hebben. Het boek schreeuwt gewoon om kleine kadertje met mooie 'quotes'. Misschien iets voor de herdruk? Een paar van die quotes: 'Ik hou er niet van verantwoording af te leggen aan mensen waar ik niet tegen op kijk.' 'Door ontmanagen hebben we het dode hout uit de boom gehaald.' 'Wij zijn het systeem, dus we kunnen het veranderen en daarmee de wereld.' Kortom: een mooi stukje werk dat de digitale kamers van de geest scherpt. Ik kijk nu al weer uit naar Menno's volgende e-boek voor de iPad2 in 2012.

Over Jaap Peters
Jaap Peters (bedrijfskundige) is auteur van de bestseller Intensieve menshouderij, veelgevraagd spreker over Rijnlands organiseren en organisatie-activist bij DeLimes organisatieontwikkeling. Hij is initiatiefnemer en medeoprichter van het kwartaalmagazine Slow Management.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden