Hoe laat je opgedane kennis beklijven op een dusdanige wijze dat je er uiteindelijk ook iets mee gaat doen? 'Van weten naar doen' bevat enkele simpele handreikingen die je morgen kunt toepassen. Ken Blanchard komt eigenlijk met drie obstakels die het omzetten van kennis in gedrag weten te voorkomen. Deze obstakels vallen mijns inziens onder de noemer open deuren. Ten eerste de overdaad aan informatie, waardoor het lastig is om het juiste te filteren en die het focussen bemoeilijkt. Leer stap voor stap is daarbij het advies.
Het tweede obstakel wordt gevormd door de neiging om nieuwe ideeën negatief te interpreteren. Dit gebeurt meestal uit een zekere vorm van bescherming om je focus te behouden. Als derde en laatste obstakel komt een gebrekkige follow up aan bod, waardoor je snel in je oude gedrag vervalt.
Het boek geeft je inzicht en handreikingen om deze obstakels weg te nemen. Eigenlijk allemaal basisvormen voor deze persoonlijke gedragsverandering. Maar wel met de kanttekening dat uiteindelijk je het zelf moet doen. Mooi citaat wil ik u niet onthouden; 'Het beste dieet is het dieet welke je vol weet te houden.'
De boeken van Ken Blanchard zijn uitstekend geschikt voor professionals die besloten hebben om toch weer eens een managementboek ter hand te nemen. Ze geven je snel het gevoel iets waardevols in handen te hebben zonder moeilijke theoretische modellen. Daarnaast heb je ze snel uit, waardoor een dergelijk boek geen weken op je bureau blijft liggen en het je uiteindelijk tegen gaat staan. Voor de geoefende lezer van dergelijke boeken zijn deze boeken absoluut te licht en te dun.
Ik heb zelf de neiging me onder deze laatste categorie te scharen en moet bekennen dat deze boeken toch een zekere mate van aantrekkingskracht op me hebben. Dat komt met name door de reputatie van de auteur. Ik lees ze snel tussendoor, al is het alleen maar om ze door te geven en zo collega's aan het lezen te krijgen.
Voor de nieuwe lezers nog een tip: Ken Blanchard schreef meer van dergelijke boeken en allemaal in deze stijl. Is dit boek je bevallen, lees dan ook een van de andere. Bijvoorbeeld: 'De one minute manager', een bestseller. Ik weet zeker dat je dan de smaak te pakken krijgt en daarna ook andere managementboeken tot je gaat nemen. Succes en veel leesplezier.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.