k zoek munitie voor de slag op de arbeidsmarkt en die vind ik in dit boek. Het boek geeft handvatten, inzichten en strategieën om succesvol te bouwen aan je carrière. Bovendien leert het je anders te kijken naar je werkzame leven. De schrijvers openen door te stellen dat iedereen een ondernemer is - of beter - als een ondernemer moet denken en doen. Net zoals een ondernemer nooit klaar is met zijn organisatie, dromen en visie, ben je ook nooit klaar met e carrière. Die carrière is altijd in bètaversie. Continu moet je werken aan het verder optimaliseren van jezelf. De schrijvers nemen ons mee op deze ontdekkingstocht.
Ze schetsen hoe je een stabiele, gezonde carrière ontwikkelt aan de hand van de volgende stappen:
- Ontwikkel in jouw markt met een concurrentievoordeel door een winnende combinatie van kwaliteiten, ambities en de realiteit van de markt.
- Gebruik ABZ-planning. Ontwerp een plan en scherp het aan op basis van feedback en ervaring.
- Ontwikkel een daadkrachtig en duurzaam professioneel netwerk.
- Zoek en creëer kansen door vindingrijk te zijn en in beweging te blijven.
- Schat kansen op waarde en neem gecalculeerde risico's.
- Gebruik informatie uit andere netwerken.
De auteurs omlijsten elke stap met een aantal praktische handvatten, die ze onderbouwen met aansprekende en herkenbare voorbeelden. Het gaat te ver om hier tot in detail op de aanpakken in te gaan, maar een aantal ervan wil ik je niet onthouden. In het hoofdstuk 'Pas je aan' verwijzen ze naar het eerste hoofdstuk van Welke kleur heeft jouw parachute? van Richard Bolles. De quote 'Eerst passie dan solliciteren' wordt door de heren in de juiste - lees actuele - context geplaatst. Want 40 jaar na de woorden van Bolles is dit nog altijd een waarheid, alleen is de arbeidsmarkt onder invloed van nieuwe technische ontwikkelingen behoorlijk minder standvastig. Daarnaast is het niet zo makkelijk om een duidelijk, consistent zelfbeeld te maken. En als je iets met passie doet, is het natuurlijk maar de vraag of iemand wil betalen voor jouw passie. Zij wijzen op de succesvolle ondernemer. Die is flexibel en vasthoudend. Dat moet een werkzoekende ook zijn. Die heeft zijn passie, zijn kwaliteiten en zijn wensen. Maar afhankelijk van de kansen en mogelijkheden pas je die aan bij de markt. Passie is mooi en goed, maar laat het niet jouw carrièrestopper zijn. Vraag jezelf af of iemand wil betalen voor jouw passie. Leuk aan het boek is dat het ook een concreet plan van aanpak geeft. Bij de verschillende hoofdstukken staat aangegeven wat je morgen, volgende week en volgende maand moet/kunt doen. Het zorgt ervoor dat het boek als een echte handleiding naar een nieuwe baan voelt. In het hoofdstuk 'Bouw een netwerk' lees je zowel direct als indirect wat de kracht van LinkedIn is. Succes draait om waardevolle relaties en deze onderhouden. Vervolgens nemen de schrijvers de loopbaan van George Clooney onder de loep. Na 12 jaar zwoegen en kleine rolletjes, kreeg hij een kans in ER. De rest is bekend. Dit verhaal vormt de aanzet tot een hoofdstuk waarin je leest over hoe je gedrags- en denkpatronen ontwikkelt die de mogelijkheid van een kans vergroten. Leidraad: wees nieuwsgierig, sluit toeval niet uit en beweeg. Of zoals De drie prinsen van Serendip 'Chase, Change and Creativity': sta open voor mogelijke kansen en grijp ze als ze voorbij komen. 'Project jij' is een aansprekend boek voor iedereen die een baan zoekt of gaat zoeken. Het is makkelijk geschreven en rijkelijk gevuld met aansprekende praktijkvoorbeelden. Daarmee heeft het sympathieke boek deze scepticus voor zich gewonnen. Dat had ik niet gedacht voordat ik de eerste bladzijde omsloeg. Ik vreesde oude wijn in de nieuwe zakken van een netwerkgoeroe die ons wel even zou vertellen hoe het moet. Dat doet hij ook, maar wel op een manier die mij aanspreekt. Dus lees dit boek, dit is een kans voor wie zijn of haar carrière een impuls wil geven.