Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Groter groeien - ervaringen van een groeiondernemer

De BV Nederland smacht naar economische groei en ondernemers moeten daarvoor zorgen. Zij moeten zorgen voor meer bedrijvigheid, meer werkgelegenheid en meer welvaart. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60 procent van de startende bedrijven de eerste vijf jaar niet overleeft. Vaak door een slechte voorbereiding. Van de bedrijven die de eerste jaren wel overleven heeft zo’n 90 procent minder dan 10 medewerkers in dienst.

Sjors van Leeuwen | 4 augustus 2015 | 3-4 minuten leestijd

De boodschap is helder: groeien is voor ondernemers een hele klus. Je krijgt met tal van uitdagingen en dilemma’s te maken: op het gebied van leiderschap en leiding geven, de strategie van het bedrijf, de bezetting en omgang met medewerkers, de keuze van samenwerkingspartners, omgaan met concurrentie, de financiering enzovoort.

Daarover gaat het boek ‘Groter groeien’ van ondernemer Kees de Jong. Hij is al 25 jaar ondernemer en begon ooit samen met een compagnon vanuit de schoolbanken met Blauw Research, een marktonderzoeksbureau voor ICT-bedrijven. Hij wist het bedrijf succesvol uit te bouwen en te verkopen. Sindsdien is hij als initiator, ondernemer en investeerder betrokken bij startups en bedrijven in binnen- en buitenland.

Over zijn ervaringen schreef De Jong een aantal jaren voor Het Financieel Dagblad. Die bijdragen zijn nu gebundeld in dit boek. Op de een of andere manier vind ik het altijd een feest om een boek van een ‘echte’ ondernemer te lezen. Ze zijn in de regel vlot geschreven, praktisch, vaak met humor en drijven op een mix van torenhoge (groei)ambities, gezond boerenverstand, ondernemersslimheid, durven (dus ook risico’s nemen), vallen en opstaan en leren van de fouten die gemaakt zijn. Dat geldt ook voor dit boek.

De auteur schrijft vlot, praktisch, to the point, met zelfspot én met diepgang. Hij vertelt eerlijk over de vele valkuilen waar hijzelf als ondernemer is ingetuimeld. Ook dit boek maakt duidelijk: je kunt nergens zo veel van leren als van je eigen fouten. Boeiend is het om te lezen dat ondernemer De Jong erg leergierig is en voortdurend op zoek is naar persoonlijke ontwikkeling, informatie, kennis en adviezen van managementdenkers en succesvolle collega-ondernemers die hem voor zijn gegaan.

De auteur begint zijn boek stellig: een ondernemer móet groeien. In omvang, omzet, winst en personeel. Het gaat dus niet over het grote leger van zzp-ers, want dat zijn volgens de auteur geen ondernemers (en daar kan ik mij als zelfstandig adviseur zonder personeel wel iets bij voorstellen). Ondernemers ondernemen voor eigen rekening en risico en drijven een onderneming waarin naast de ondernemer zelf, ook anderen aan het werk zijn.

Voor deze ondernemer is groei niet alleen goed, maar ook noodzakelijk, aldus de auteur. Groei zorgt namelijk voor een sterkere marktpositie, meer kansen om de prijs te bepalen, meer ontwikkelmogelijkheden voor ondernemer en medewerkers, schaalgroottevoordelen met meer marge, een betere uitgangspositie voor het aantrekken van talent en financiering, etc.

Het boek staat boordevol lessen over hoe je dat kunt aanpakken, waar je op moet letten, waar de valkuilen zitten en waar de auteur zelf tegen aangelopen is De auteur heeft zijn ‘groeilessen’ verdeeld over zeven hoofdstukken: strategie, mensen, executie, sales & marketing, leiderschap, de ondernemer en groter groeien en Nederland. Op al die gebieden krijgt u interessante inzichten, ervaringen, voorbeelden en concrete tips voorgeschoteld. Zoals de eerste en belangrijkste les dat ondernemers het inzicht moeten krijgen dat wanneer het bedrijf groeit, zij vooral zichzelf moeten veranderen. Je moet je als ondernemer namelijk meerdere keren opnieuw (kunnen) uitvinden, want het maakt een groot verschil of je drie, dertig of laat staan meer dan driehonderd medewerkers moet aansturen.

Groter groeien is een boeiend en leerzaam ondernemers- en managementcollege in slechts één boek. Wat wil je nog meer? Het boek is een aanrader voor ondernemers en managers die willen groeien, zowel persoonlijk als zakelijk.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden