Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Solliciteren via LinkedIn

36.792 new people in your network since August 30. LinkedIn geeft mij continu door hoeveel nieuwe mensen er de afgelopen zeven dagen in mijn netwerk zijn gekomen. Dat maakt nieuwsgierig. Wie zijn dat dan, hoe kennen we elkaar en kunnen we iets voor elkaar betekenen? Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg hebben een praktisch boek geschreven over de manier waarop je LinkedIn kunt inzetten om ander werk of nieuwe opdrachten te vinden. 'Solliciteren via LinkedIn' is een echt doe-boek. Computer aan, beginnen met lezen en meteen uitproberen als je iets interessants tegenkomt.

Claudia Broeke | 22 september 2011

Zo'n vijftien jaar geleden vond je vaak een nieuwe baan door een advertentie in de krant of via het traditionele arbeidsbureau met twee kaartenbakken die werkgevers en werkzoekenden matchten. De zaterdagkrant paste haast niet in de brievenbus omdat er zoveel katernen met vacatures bij zaten. Hoe anders is de situatie nu! Afgezien van het feit dat er door de economische recessie gewoon ook minder banen zijn, vindt werving ook steeds meer divers plaats. Bijna de helft van de vacatures wordt tegenwoordig al ingevuld voordat het een officiële vacature is, dus via via. Dat kan zijn via je eigen netwerk, of doordat iemand anders een link legt. Het dagblad speelt nog maar in slechts vijf procent van de gevallen de primaire rol bij werving. Online profilering wordt daarmee ook steeds belangrijker en LinkedIn is de grootste openbare cv-site die in Nederland gebruikt wordt. Door toekomstige werkgevers om eens even te checken wie er gereageerd heeft, maar ook door recruiters die namens opdrachtgevers op zoek zijn naar kandidaten voor functies. Voor mensen die al wat langer op LinkedIn actief zijn zal de basis bekend zijn. En met wat uitproberen kom je zelf wel tot een profiel, want LinkedIn zit niet onlogisch in elkaar. Toch heb ik nieuwe mogelijkheden ontdekt van LinkedIn. Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg weten je stap voor stap door het online netwerk heen te loodsen. De illustraties in het boek ondersteunen daarbij. Zo realiseer ik me nu pas wat een update is en hoe je die aanmaakt en hoe je interessante bedrijven kunt volgen. En – niet onbelangrijk als je al een overvolle mailbox hebt – weet ik nu hoe je instelt dat je wekelijks in plaats van dagelijks van groepsdiscussie op de hoogte gehouden wilt worden. Toch is dat niet de enige reden om dit boek aan te schaffen. Want buiten dat het een praktische handleiding is voor LinkedIn gebruik, maken de auteurs vooral duidelijk hoe je LinkedIn kunt gebruiken in de praktijk bij het zoeken naar vast werk of interim-klussen. Beide weten hoe de wereld van werving en selectie in elkaar zit en verweven dat in hun adviezen om LinkedIn maximaal te gebruiken. Zo geven zij dus niet alleen de informatie hoe je je profiel tot honderd procent kunt vullen, maar vertellen ook dat dit belangrijk is omdat volledig ingevulde profielen hoger in zoeklijsten terug komen en daarmee meer zichtbaar zijn. Verder geven ze nuttige tips om gebruik te maken van relevante groepen. En hoe je bijvoorbeeld via jouw netwerk (1ste graad) iemand kunt benaderen die in de schil daarbuiten ligt (2de graad). Aangezien LinkedIn mede voor dit netwerkdoel in het leven is geroepen vindt niemand het ook gek om benaderd te worden om jou ergens te introduceren. Zo wordt de wereld steeds kleiner en de drempel om iemand te benaderen lager. Voor iedereen die nieuwsgierig is wat de kracht van de online community LinkedIn is, is het boek een aanrader. In een paar uurtjes kun je een top profiel hebben en een hoop inspiratie om verder te netwerken.

Over Claudia Broeke

Claudia Broeke is eigenaar van Droomproductie. Zij is organisatieadviseur en geeft trainingen en workshops.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden