Rob van Eeden geeft in 'Netwerken werkt' een uitvoerig overzicht van de mogelijkheden om te komen naar de baan die u wilt. De ´sollicitant 3.0´ weet inmiddels dat zo´n 30% van alle HBO/HBO-plus vacatures de media bereiken. De overige 70% gaat via de beschikbare netwerken. Een ratio die bijna verplicht tot netwerken, wilt u succesvol een nieuwe baan of werk vinden.
Voor mensen tot HBO-niveau geldt schijnbaar een andere route om zich een baan te verwerven. Deze groep, die ruim tweederde uitmaakt van de arbeidsmarkt, kan echter rekenen op weinig aandacht van de auteur. Zij kennen al jaren de kracht van - lokaal en regionaal - via-via zich een nieuwe baan verwerven. Netwerken à la van Eeden is eveneens via-via, maar dan op landelijk niveau. De niet openbare vacatures nopen u tot het opzetten van een heuse netwerkcampagne als u een nieuwe baan wenst.
Ook mensen die geen werk hebben en gestimuleerd worden te solliciteren krijgen het advies in 'Netwerken werkt' zich vooral ook te richten op netwerken. Termen als employability en portable skills krijgen in het boek een podium waarmee de toegang wordt gemaakt richting andere werkverbanden dan het vanzelfsprekende dienstverband. In analogie met continu leren komt netwerken op gelijk niveau te staan.
Netwerken is geen eenmalige bezigheid. Netwerken is een werkwoord. Daarmee wordt benadrukt dat netwerken net werken is. Vooral doen en hierin volharden. Zelfs na het verkrijgen van nieuw werk of een opdracht is het raadzaam er mee door te gaan. In het doen zit juist de kracht van netwerken. Een sollicitant werkt echter ook reactief; de beoogde werkgever plaatst een vacature, sollicitant reageert. Bij netwerken zit het initiatief bij de ´kandidaat´ zelf; actief op zoek naar advies bij hen van wie u weet dat ze dit advies kunnen verstrekken. Niet vrijblijvend contacten leggen, maar structureel en geprogrammeerd een netwerk op- en uitbouwen met als doel het verkrijgen van werk of een opdracht.
De opzet die de auteur volgt, is alsof u via een marketingplan over gaat tot verkoop van uzelf. Van Eeden spreekt dan ook over een campagne. En als u daarin succesvol bent, mag u leverancier worden. Langs de route van talent(h)erkenning, uw ideale werkdag en weten wat u wilt, komt u tot een aanbod. De manier om die kenbaar te maken is uw reclamefolder; het resumé. Het resumé is het CV van de netwerker waarmee vooral een toekomstschets wordt gegeven naast de traditionele wijze waarop het verleden is vormgegeven. Na al dit interne werk verplaatst u de campagne fasegewijs naar buiten. In al deze fasen is het belangrijk om de sollicitatieval te vermijden. Het gaat om u, wat u wilt bieden en dat u daar zo lang mogelijk adviezen over kunt inwinnen binnen een groeiend netwerk. Synchroniciteit is waar u op mag rekenen tijdens netwerken, aldus van Eeden. Met een kritische kanttekening dat toeval niet zo maar komt aanwaaien. Daar moet u wel wat voor doen.
Over Hans Baltjes
Hans Baltjes is actief in de maakindustrie en dienstverlening met focus op trainen van (aankomende) managers in management- en leiderschapsvaardigheden -en vorming, organisatieontwikkeling, concepting en tijdelijk management. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.