Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Feilloos adviseren

De o

Leo Kerklaan | 17 mei 2001

riginele Feilloos Adviseren ('Flawless Consulting') heb ik al zo'n 15 jaar in de boekenkast staan; en ik raadpleeg het nog regelmatig. Voor een beoordeling van de tweede druk kan men twee perspectieven hanteren. Je kunt bezien welke wijzigingen en aanvullingen er zijn ten opzichte van de eerste druk. Je kunt het boek ook beoordelen zoals het er ligt zoals zij zullen doen die 'Feilloos Adviseren' nog niet kennen. Ik twijfel er niet aan: ook zij zullen het boek nog vaak uit de kast halen. Block komt met een duidelijk concept van authentiek adviseren, en werkt dat praktisch uit. Het blijft echter makkelijker gezegd dan gedaan. In de tweede druk is dit concept onveranderd gebleven. Dat deze tweede druk 'geheel herzien' is, is dus te veel gezegd. Block maakt nu goed dat hij in de eerste druk maar twee bladzijden heeft besteed aan implementatie. In feite etaleert Block hier zijn filosofie over adviseren. Naar verhouding geeft hij minder concrete aanwijzingen, maar richt hij zich op de strategieën voor engagement, op zelfsturing en ethiek. Een stijlbreuk dat wel. De nieuwe tekst is minder overtuigend maar wel boeiend en zet je toch weer aan het denken.

Over Leo Kerklaan
Leo Kerklaan is vennoot van Holland Consulting Group te Amsterdam en directeur van de Franeker Management Academie. Voordien heeft hij vijftien jaar lang managementfuncties in het bedrijfsleven vervuld. Hij adviseert regelmatig over strategieontwikkeling, beleidsevaluatie en integrale kwaliteitszorg. Zijn invalshoek daarbij is het doorbreken van het bestaande prestatieniveau met 'performance dashboards'. Hiervoor ontwikkelde hij de 'Organisatiecockpit'. Dit concept is inmiddels met succes toegepast zowel bij het ontwerpen als implementeren van systemen van prestatiemanagement. Leo Kerklaan geeft trainingen en werkconferenties over de Organisatiecockpit en over prestatiesturing. Ook publiceert hij regelmatig over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden